انواع روکش کابل شبکه

قطعا تا کنون نام روکش PVC یا روکش LSZH را شنیده اند. روکش کابل شبکه چه اهمیتی دارد؟ در هنگام خرید کابل شبکه کدام روکش را انتخاب کنیم؟ تفاوت این روکش ها در چیست؟ در این مقاله به بررسی انواع روکش کابل شبکه خواهیم پرداخت و به سؤالات فوق پاسخ خواهیم داد.

اهمیت روکش کابل شبکه

سازمان ها و اداره ها هزینه زیادی را برای ایجاد شبکه ها صرف می‌کنند که در این میان کابل شبکه زیر ساختی ترین جز شبکه است. انتخاب یک کابل شبکه با طول عمر و کیفیت بالا می‌تواند در دراز مدت از هزینه های یک سازمان بکاهد، اینجاست که اهمیت روکش کابل شبکه خود را نشان می‌دهد.

همچنین ایمنی محیط کار به خصوص در کارخانه ها و سازمان های بزرگ بسیار مهم است. یکی از مواردی که در بیشتر سازمان ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد کابل شبکه است و می‌تواند نقش بسزایی در ایمنی ساختمان به خصوص در هنگام آتش سوزی داشته باشد.

یک کابل شبکه غیر استاندارد ممکن است به سرعت مشتعل شده و باعث انتقال آتش به سایر نقاط شود. با توجه به این که دود حاصل از آتش سوزی می تواند از خود آتش خطرناک تر باشد، ایجاد دود زیاد و سمی ناشی از سوختن کابل شبکه بسیار خطر آفرین است. تمام این موارد را می‌توان با انتخاب یک کابل شبکه با روکش مناسب مرتفع نمود. در ادامه به بررسی انواع روکش کابل شبکه خواهیم پرداخت.

انواع روکش کابل شبکه – روکش کابل شبکه PVC

PVC یا Polyvinyl Chloride (پلی وینیل کلراید) ماده ای است که به عنوان یک روکش همه منظوره در بسیاری از کابل های شبکه و برق استفاده می‌شود. به دلیل قیمت پایین و انعطاف پذیری بالا، از کابل های با روکش PVC در شبکه های کامپیوتری، مخابرات و سیم کشی های با ولتاژ پایین استفاده می‌شود. با این وجود استفاده از PVC به دلیل مقاومت ناکافی در برابر شرایط محیطی مانند تغییرات شدید دما، نور خورشید و خوردگی، برای استفاده در محیط بیرونی ساختمان چندان مناسب نیست. PVC ممکن است در هنگام آتش سوزی بسیار خطرناک باشد زیرا دود زیادی تولید و گاز سمی هیدروژن کلراید را آزاد می‌کند. روکش PVC  بسته به نوع آن، می‌تواند شعله زیادی تولید نموده و باعث انتقال آتش شود.

کابل های PVC دارای استانداردهای CM ،CMG ،CMR یا CMP است که توسط سازمان NEC یا National Electrical Code تعریف شده‌اند.

خرید آنلاین پچ کورد فیبر نوری

انواع روکش کابل شبکه – روکش کابل شبکه PE

روکش های پلی اتیلن یا PE نسبت به روکش های PVC مقاومت بیشتری در برابر شرایط محیطی همچون دما، آب، کشش، خوردگی و پوسیدگی دارند. با این وجود کمتر دیده می‌شود که PE به تنهایی به عنوان روکش به کار گرفته شود. از روکش PE به همراه روکش  PVC  یا LSZH بیشتر در کابل شبکه Outdoor بیرونی (مناسب فضاهای باز) استفاده می‌شود. به این صورت که کابل شبکه دارای یک لایه بیرونی PE و یک لایه روکش PVC یا LSZH در زیر لایه بیرونی است. این نوع کابل شبکه ماندگاری و کیفیت بسیار بالایی دارد و از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

تفاوت روکش کابل شبکه LSZH و PVC

کابل های شبکه PVC و LSZH از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند اما از چند نظر با یکدیگر متفاوت هستند که در ادامه توضیح می دهیم:

  • هزینه:  قیمت کابل های شبکه LSZH از کابل های شبکه PVC بیشتر است اما با توجه به ایمنی و کیفیت ساخت بهتر، این تفاوت قیمت توجیه پذیر است.
  • انعطاف پذیری کابل های شبکه LSZH کمی سخت تر هستند و انعطاف پذیری کمتری دارند. در صورت جابجایی های زیاد کابل شبکه و نیاز به خم شدن شدید ، توصیه می‌شود از کابل شبکه PVC استفاده کنید.
  • ایمنی:  در زمان آتش سوزی کابل های PVC دودهای سمی و اسیدی تولید می‌کنند که برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است. کابل های LSZH آتش و دود بسیار کمتری تولید می‌کنند و می‌توانند از انتشار آتش جلوگیری کنند.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

عایق و روکش ترموپلاستیک چیست ؟

موادی که تحت عنوان ترموپلاستیک یا گرمانرم معرفی می شوند، به وفور در تولید عایق و روکش سیم و کابل های برق به کار گرفته می شوند. ترموپلاستیک ها با حرارت دیدن نرم شده و پس از سرد شدن به شکل دلخواه طراحان در می آیند. بر خلاف ترموست ها و الاستومرها (مثل لاستیک و سیلیکون)، مواد ترموپلاستیک را به دفعات می توان گرما داده یا شکلشان را تغییر دهیم.
عایق پر کاربرد پی وی سی (PVC) معروف ترین ماده ترموپلاستیک در صنعت سیم و کابل است PE (پلی اتیلن) هم از دیگر ترموپلاستیک های مورد استفاده در ساخت عایق کابل برق به شمار می رود.


بیشتر بخوانید: تست فلوک کابل شبکه چیست؟


ویژگی های کابل ترموپلاستیک

  1. فرآیند تولید آسان تر
  2. قیمت پایین تر نسبت به بسیاری از کابل ها با عایق و روکش های دیگر
  3. معمولا جرم کمتری دارند
  4. رنگ پذیری بسیار مناسبی دارند

انواع کابل برق با روکش گرمانرم

از مواد گرمانرم یا ترموپلاستیک می توان در ساخت انواع کابل برق استفاده نمود. در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود :

  • کابل افشان سبک و معمولی (NYLHY و NYMHY)
  • کابل مفتولی سبک و زمینی (NYM و NYY)
  • کابل فشار ضعیف آلومینیومی (NAYY و NA2XY)
  • کابل فشار متوسط آلومینیومی و مسی
  • انواع کابل زره دار

کدام روکش را انتخاب کنیم؟

انتخاب کابل شبکه به شرایط محیطی و نوع کاربرد آن بستگی دارد. انتخاب روکش کابل شبکه LSZH به دلیل ایمنی فوق، در مکان های زیر معقول تر است:

  • مکان هایی با تعداد و حجم بالای کابل مانند دیتاسنتر ها، کارخانه ها و سازمان های بزرگ
  • مکان هایی که تعداد افراد بیشتری در نزدیکی کابل ها قرار دارند مانند دانشگاه ها
  • مکان هایی با شرایط کاری خشن که امکان خطر آتش سوزی بیشتری دارند، مانند کارخانه ها و کارگاه ها

به جز مکان های بالا و همچنین در کاربرد هایی که نیاز به انعطاف بالای کابل شبکه داریم، استفاده از PVC به صرفه تر و مناسب تر است. در مکان های روباز و در کل مکان هایی که در معرض شرایط محیطی چون تغییرات دمایی، رطوبت بالا، نور شدید خورشید و خوردگی هستند بهتر است از کابل های شبکه Outdoor استفاده کرد که از دو لایه روکش در آن استفاده شده و ماندگاری بالایی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.