انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها

آنچه در این مقاله می خوانید:

ایده ارتباطات دیجیتالی در سال ۱۸۴۴ توسط ساموئل مورس و اختراع تلگراف ارایه شد. شاید در نگاه اول با آنچه که امروزه داریم بسیار متفاوت باشد اما اساسا یکی است. تفاوت مهم این دو سرعت آنهاست. در اواسط قرن ۱۹ در هر ثانیه حداکثر دو یا سه خط و نقطه در تلگراف ارسال می‌شد اما اکنون سرعت به بیش از یک گیگابیت رسیده است. در چهل سال اخیر سرعت ارتباطات بیشتر شده و نیاز به برقراری ارتباط سریع افزایش یافته است. استانداردهای مختلفی در این زمینه ارایه شده اما آنچه مسلم است این است که افزایش سرعت به تجهیزات بهتر و سریعتر شبکه، انواع کابل شبکه ایرانی و سخت افزارهای ارتباطی ( تجهیزات شبکه ) بهتر نیاز دارد.

کابل شبکه چیست

کابل شبکه به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته می‌شود که برای اتصال و انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها و روترها و سوییچ ها و شبکه های استورج SAN (به طور کلی بین اجزا و مولفه های شبکه) استفاده می‌شود. پس کابل ها رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و در شبکه اطلاعات را از دستگاهی به دستگاه دیگری منتقل می کنند.

انواع کابل شبکه و کاربرد آنها

کابل های ارتباطی شبکه انواع مختلفی دارند و انتخاب نوع مناسب کابل شبکه کاملا بستگی به ساختار و توپولوژی و معماری سیستم دارد مثل اینکه بزرگی شبکه چقدر است، چه پروتکلی استفاده می‌شود و چه توپولوژی دارد؟

شناخت انواع کابل شبکه و دانش درباره چگونگی ارتباط آنها با دیگر ویژگی های شبکه، کمک می‌کند تا شبکه موفقی راه اندازی کنید. توجه داشته باشید که پیاده سازی دقیق و درست اولیه شبکه، شما را از ساعت ها عیب یابی سیستم معاف خواهد کرد.

نوع کابل چه در شبکه های محلی و LAN و چه در شبکه های WAN نقش مهمی ایفا می‌کند اما شما فقط در کابل کشی شبکه خودتان تصمیم گیرنده هستید و کابل کشی WAN بر عهده اپراتورها است.

انواع کابل مورد نیاز شبکه یا به عبارتی کابل شبکه LAN، عبارتند از کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair، کابل Unshielded Twisted یا UTP، کابل کواکسیال Coaxial، کابل چند جفتی Multi Pair. رسانه دیگری به نام بی سیم و وایرلس هم داریم که به عنوان وای فای شناخته می‌شود.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

انواع کابل شبکه از نظر جنس

کابل شبکه مسی

سیم های مسی سیگنال‌ها را با استفاده از جریان الکتریکی و ولتاژ منتقل می‌کنند. کاربرد کابل مسی در سیم کشی های کوتاه مثل داخل داکت و بین کامپیوترها و وال پلیت ها، و یا کابل های Patch پچ، و یا اتصالات اینترکانکت است.

هر چه میزان مس به کار رفته در کابل بیشتر باشد، توانایی کابل در پهنای باند بیشتر خواهد بود.

انواع کابل مسی عبارتند از:

  1. کابل کواکسیال که شامل Thinnet و Thicknet است و در صنایع بیشتر استفاده می‌شود.
  2. کابل زوج سیم به هم تابیده Twistet Pair که شامل دو نوع است و مفصل آن را بررسی می‌کنیم.

کابل شبکه فیبر نوری

کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده و سیگنال ها را با پالس ها و امواج نوری منتقل می‌کند. کابل فیبر نوری در اتصالات بین ساختمانی و یا ارتباطاتی که نیازمند سرعت بسیار بالا هستند کاربرد دارد. در جاهایی که پهنای باند بالا لازم داریم مثل مراکز داده، و یا ظرفیت بالا نیاز داریم مثل بیمارستان ها و فرودگاه ها و بانک ها، کابل فیبر نوری مناسب است چون سرعت بسیار بالایی دارد و حجم بالایی از داده را انتقال می‌دهد.

انواع کابل فیبر نوری عبارتند از:

  • Single Mode در فواصل خیلی دور استفاده می‌شود.
  • Multi Mode ظرفیت بالاتری دارد.

خرید آنلاین پچ کورد فیبر نوری

کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair

رایج ترین انواع کابل های شبکه کابل های Twisted Pair است: کابل زوج به هم تابیده. شبکه های محلی یا LAN، دفاتر، مغازه ها، فروشگاه ها، مثال هایی از کاربردهای کابل زوج به هم تابیده است. کابل زوج به هم تابیده در بسیاری از شبکه های اترنت استفاده می‌شود.

این کابل ها از چهار جفت سیم نازک تشکیل شده‌اند که با هم زیر روکش بیرونی قرار می‌گیرند.

نویز پذیری در کابل های زوج به هم تابیده

هر جفت سیم با تعداد پیچش خاص در هر اینچ، به دور هم پیچیده می‌شوند تا هم روی جفت های دیگر تداخل سیگنالی یا Crosstalk ایجاد نکنند و هم از دیگر دستگاه های الکتریکی تاثیری نگیرند. هر چه میزان تابیده شدن جفت سیم ها بیشتر باشد، نرخ انتقال و البته قیمت کابل، بیشتر خواهد بود. میزان پیچش باعث به وجود آمدن انواع کابل شبکه زوج سیم به هم تابیده می‌شود که تحت عنوان “Cat یا Category در انواع کابل شبکه” به آن پرداخته می شود.

در زمینه نویز پذیری این نکته را به یاد داشته باشید که هرچه میزان پیچش و تابیدن جفت سیم ها به دور هم بیشتر باشد، نویزپذیری کابل شبکه کمتر خواهد بود زیرا تداخل الکترومغناطیسی کمتر می‌شود. از طرفی هم افت سیگنال یا همان Attenuation در طول مسیر کاهش خواهد یافت. همچنین این مساله بر بهبود میزان پهنای باند هم تاثیرگذار است.

تداخل الکترومغناطیسی معادل عبارت Electro Magnetic Interference است که به صورت مخفف EMI گفته می‌شود.

انواع کابل زوج به هم تابیده Twisted Pair

  • کابل Unshielded Twisted Pair یا UTP

کابل Unshielded Twisted Pair یا UTP که زوج به هم تابیده بدون شیلد است و در اترنت و Fast Ethernet کاربرد دارد. نام استاندارد این نوع کابل شبکه U/UTP است.

ارزان ترین کابل از بین تمام انواع کابل شبکه، کابل شبکه U/UTP است چون هیچ شیلد و محافظی به دور سیم هایش ندارد بنابراین در شبکه هایی که اهمیت داده خیلی مطرح نیست استفاده می‌شود.

  • کابل Shielded Twisted Pair یا STP

کابل Shielded Twisted Pair یا STP که زوج به هم تابیده شیلد دار است و در شبکه های توکن رینگ و Gigabit Ethernet کاربرد دارد.

کابل شبکه STP بیشتر در محیط هایی که نویز بیشتری وجود دارد استفاده می‌شود برای مثال در کابل کشی فواصل طولانی و یا وقتی کابل شبکه قرار است نزدیک میدان های مغناطیسی مثل کابل برق قرار گیرد.

در کابل های STP شیلدها به روش های مختلفی به دور سیم ها اعمال می‌شود. F در نام کابل های STP بیانگر وجود فویل است وS  بیانگر وجود شیلد یا محافظ بافته شده.

فویل برای جلوگیری از نویز و شیلد برای تخلیه اثرات القایی و الکتریسیته ساکن به سیستم ارت، در ساختار کابل شبکه STP قرار می‌گیرد.

در ادامه انواع مختلف کابل شبکه شیلددار STP را از نظر ساختار بیشتر بررسی می‌کنیم.

انواع کابل شبکه شیلد دار یا STP

۷ نوع کابل شبکه شیلد دار یا STP داریم که در شبکه بندی کامپیوترها می‌توانیم از آنها استفاده کنیم که به شرح زیر است:

  1. درکابل شبکه U/FTP یک فویل دور هر جفت سیم وجود دارد.
  2. درکابل شبکه F/UTP یک فویل دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  3. درکابل شبکه S/UTP یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  4. درکابل شبکه SF/UTP یک شیلد و یک فویل، دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد. به آن STP هم گفته می‌شود.
  5. درکابل شبکه S/FTP یک فویل دور هر جفت سیم و یک شیلد دور چهار جفت سیم یعنی کل سیم ها وجود دارد.
  6. درکابل شبکه F/FTP یک فویل دور هر جفت سیم و یک فویل دور کل سیم ها وجود دارد.
  7. درکابل شبکه SF/FTP هم محافظ بافته شده و هم فویل دور سیم ها وجود دارد و هر جفت سیم هم فویل دارد. برای استفاده در شبکه هایی که امنیت و اهمیت بالا دارند استفاده می‌شود و البته گران ترین نوع کابل شبکه است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.