سانورتر خورشیدی

سانورتر خورشیدی (SUNVERTER) که با نام شارژ اینورتر نیز شناخته می‌شود ترکیبی از اینورتر، شارژر باتری و یک سوئیچ انتقال به سیستم خورشیدی می‌باشد. بیشترین کاربرد این دستگاه برای سیستم‌های خورشیدی جهت کاهش هزینه‌ها و کارایی بالاتر با اتلاف انرژی کمتر می‌باشد.

عملکرد سانورتر خورشیدی

با رشد ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی، سانورتر خورشیدی (SUNVERTER) یا اینورتر شارژر دار اهمیت بالایی پیدا کرده است؛ و با توجه به طراحی سیستم خورشیدی می‌توان برای سیستم‌های منفصل از شبکه یا متصل به شبکه از آنها استفاده نمود.مزیت اصلی این سیستم این است که عملیات مداوم مربوط به بارهای بحرانی را صرف‌نظر از حضور یا شرایط شبکه فراهم می‌کنند.
اینورتر/شارژر شامل یک سوییچ انتقال خودکار است، به طوری که وقتی سانورتر شما یک منبع دیگر از برق AC را تشخیص می‌دهد سیستم را از اینورتر به شارژ کردن باتری سیستم خورشیدی انتقال می‌دهد؛ و اگر منبع خارجی برق AC قطع شود مجدداً سیستم از باتری به اینورتر انتقال پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: باتری سیستم خورشیدی


این نوع اینورترها به باتری نیاز دارند. به گونه‌ای که دارای ورودی برق شهر می‌باشند و در صورتی که به برق شهر متصل باشند می‌توانند توسط شارژر باتری که همراه با اینورتر وجود دارد باتری‌ها را شارژ نمود.
زمانی که برق قطع می‌شود اینورتر انرژی باتری را به برق متناوب AC تبدیل می‌کند. این تجهیز به بخش داخلی سیستم تبدیل شده و می‌تواند باتری‌ها را به سرعت پر کند.

عملکرد سانورتر خورشیدی

به عبارت ساده‌تر یک شارژر اینورتر نوعی اینورتر است که جریان مستقیم (DC) ذخیره شده در بانک باتری را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند.
در واقع سانورتر ترکیبی از دو دستگاه اینورتر و شارژ کنترلر است که می‌تواند همزمان و یا مستقلاً عملکرد هردو را داشته باشد.
چیزی که باعث می‌شود این نوع اینورتر منحصر به فرد شود، توانایی آن برای تأمین برق تجهیزات الکتریکی AC می‌باشد در حالی که به طور هم زمان باتری را نیز شارژ می‌کند.
اینورترهای همراه با شارژر به دو دسته اینورتر به همراه شارژر باتری اتوماتیک واینورتر به همراه شارژ کنترلر پنل خورشیدی تقسیم می‌شوند.


بیشتر بخوانید: انرژی خورشیدی (قسمت اول)


کاربرد SUNVERTER خورشیدی

بیشترین کاربرد این دستگاه برای سیستم‌های خورشیدی جهت کاهش هزینه‌ها و کارایی بالاتر با اتلاف انرژی کمتر می‌باشد. در واقع این تجهیز در حالی که باتری را در حالت شارژ نگه می‌دارد انرژی بین آرایه‌های سیستم خورشیدی و شبکه را نیز مدیریت می‌کند.
تکنولوژی اینورترهای همراه با شارژر باتری شبیه UPS می‌باشد و در زمانی که برق شهر قطع شود اینورتر به صورت اتوماتیک وارد مدار شده و برق مورد نیاز مصرفی را تأمین می‌کند.با یک شارژر اینورتر، نه تنها می‌توان انرژی بی وقفه داشت، بلکه انرژی اضافی خود را نیز مهار کرد و آن را به شبکه بازگرداند.
همچنین می‌توان زمانی که از انرژی تولیدی پنل استفاده نمی‌شود باتری را با برق شبکه شارژ نمود و انرژی اضافی را به شبکه بازگرداند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.