پچ کورد شبکه چیست؟

پچ کورد شبکه همان کابل شبکه است با این تفاوت که به دو سر آن سوکت متصل شده است. پچ کورد شبکه (Patch Cord) یکی از تجهیزات اساسی پسیو شبکه است که به منظور متصل کردن اجزای یک شبکه به کار می رود. این تجهیزات ممکن است سوییچ، کامپیوتر، پچ پنل و … باشند. پچ کورد ها برای انتقال صدا و تصاویر هم به کار می روند اما منظور ما در اینجا پچ کوردهای از نوع زوج تابیده شده (Twisted pair) است که به آن‌ها پچ کورد شبکه می گویند. پچ کورد شبکه در واقع یک کابل شبکه کوتاه (از ۰٫۵ تا ۲۰ متر) است که در دو سر آن یک سوکت با استاندارد RJ-45 نصب شده است. در ادامه به بررسی انواع پچ کورد شبکه و معرفی پچ کورد ایرانی رامون خواهیم پرداخت.

انواع پچ کورد شبکه

از آنجا که پچ کورد طول مشخص از کابل شبکه است، انواع تقسیم بندی های کابل شبکه را برای پچ کوردها نیز می‌توان به کار برد. همانند کابل های شبکه، پچ کوردها به طور استاندارد از لحاظ پهنای باند و نرخ انتقال داده ها به دسته های Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند. در جدول زیر اطلاعات مربوط به هر کدام از این دسته ها را مشاهده می‌کنید. دقت کنید که پچ کوردهای Cat1 تا Cat4 دیگر در شبکه های کامپیوتری کاربردی ندارند و منسوخ شده‌اند، به طور کلی پچ کوردهای Cat5e، Cat6 و Cat6a بیشترین کاربرد را دارند. پچ کورد ها در انواع Cat5e ،Cat6 ،Cat6a و Cat7 موجود هستند که این دسته بندی نمایانگر سرعت این محصولات است.
همچنین روکش این محصولات می تواند از جنس PVC یا LSZH باشد. روکش LSZH مقاومت بسیار خوبی نسبت به آتش سوزی دارد و از خوردگی و پوسیدگی کابل جلوگیری می کند. از مزایای این نوع پوشش می توان به ایجاد دود و شعله کم در هنگام سوختن و سمی نبودن دود حاصل از سوختن (بر خلاف روکش PVC) اشاره کرد

از نطر مقاومت در برابر نویز و نوع شیلد نیز پچ کوردها به دسته های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

پچ کوردهای U/UTP یا UTP: پچ کوردهایی که در آن ها از هیچ گونه شیلد یا فویلی استفاده نشده است. سوکت های این نوع پچ کورد بدون شیلد هستند.

پچ کوردهای FTP یا F/UTP : در این نوع پچ کورد به دور همه زوج ها یک فویل کلی پیچیده شده ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

پچ کوردهای S/UTP : پچ کوردهایی که یک شیلد Braid Screen یا بافته‌شده کلی دور همه زوج ها پیچیده شده است ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

پچ کورد ایرانی رامون

پچ کوردهای SFTP یا SF/UTP : پچ کوردهایی که دور چهار زوج آن هم شیلد Braid Screen و هم فویل وجود دارد ولی به دور تک تک زوج ها شیلد یا فویلی وجود ندارد. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

پچ کوردهای S/FTP : پچ کوردهایی که یک شیلد Braid Screen کلی دور همه زوج ها پیچیده شده و یک فویل دور هر یک از زوج ها را پوشانده است. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

پچ کوردهای F/FTP یا FFTP : پچ کوردهایی که دور هر زوج تابیده‌شده آن و همچنین دور تمام زوج ها فویل پیچیده شده است. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

پچ کوردهای U/FTP : پچ کوردهایی که دور هر زوج تابیده شده آن یک فویل قرار دارد اما هیچ فویل یا شیلدی کلی تمام زوج ها را نپوشانده است. سوکت های این نوع پچ کورد شیلد دار هستند.

قیمت پچ کورد شبکه

تفاوت پچ کورد شبکه و کابل شبکه

هر کاربر شبکه می‌تواند انتهای طول دلخواهی از یک کابل شبکه را سوکت بزند و از آن برای اتصال تجهیزات شبکه استفاده کند، پس چه نیازی به استفاده از پچ کوردها داریم و تفاوت پچ کوردها با کابل شبکه چیست؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه: استفاده از پچ کوردها باعث صرفه جویی زیادی در زمان کابل کشی می‌شوند زیرا سوکت زدن کابل شبکه – به خصوص وقتی شبکه بزرگ باشد – به زمان زیادی نیاز دارد. سوکت زدن کابل شبکه نیاز به نیروی انسانی، ابزار و زمان دارد و در صورت استفاده از پچ کورد در دراز مدت هزینه ها کاهش پیدا می‌کنند.
  • کم شدن احتمال خطا: در هنگام سوکت زدن ممکن است سیم ها به صورت اشتباه پانچ شده و انتقال داده با اشکال مواجه شود. پچ کوردها توسط کارخانه های سازنده تولید و تست شده‌اند و استفاده از آن‌ها کیفیت اتصالات را بالا می‌برد.
  • پچ کوردها معمولاً در طول های کوتاه استفاده می‌شوند بنابراین اتلاف کمتری دارند و احتمال تأثیر گذاشتن نویز بر روی داده های ارسالی کاهش پیدا می‌کند.
  • پچ کوردها تنوع رنگی زیادی دارند و در کابل کشی ساختار یافته می‌توان از هر رنگ برای ایجاد یک اتصال خاص استفاده کرد.
  • پچ کوردها توسط کارخانه های سازنده و به وسیله دستگاه سوکت زده شده‌اند و احتمالاً نسبت به کابل هایی که به صورت دستی سوکت زده شده‌اند زیبا و شکیل تر هستند.

پچ کورد فیبر نوری و انواع آن

 

پچ کورد فیبر نوری و انواع آن

در شبکه ی فیبر نوری از پچ کورد فیبر نوری استفاده می کنند که در انواع مختلفی وجود دارد. دو سر این تجهیزات در شبکه های فیبر نوری به کانکتور فیبر نوری وصل می شود. تفاوت کانکتور ها باعث شده تا شاهد انواع پچ کورد فیبر نوری باشیم که در ادامه به بررسی خصوصیات مختلف برخی از آن ها می پردازیم.

قیمت پچ کورد فیبر نوری

کانکتور LC

این نوع از تجهیزات کابل نوری به دلیل استفاده شدن از کانکتور LC  در این دسته بندی قرار گرفته است. از ویژگی های مختلف کانکتور LC  می توان به سبک ساختار فشار و چفت شدن، بدنه ی پلاستیکی، اندازه ی ۱.۲۵میلیمتری و جنس سرامیکی اشاره نمود. با توجه به فرم کوچک و البته ابعاد کمی که در فضای محیط توسط کانکتور LC اشغال می شود، می توان این نوع از تجهیزات فیبر نوری را یکی از محبوب ترین پچ کورد ها دانست.

کانکتور SC

استفاده از کانکتور SC در پچ کورد ها با خصوصیات خاصی که دارد می تواند مزایای به همراه داشته باشد. ویژگی هایی مانند دارای قفل، کم هزینه بودن، سادگی ساختار، دوام بالا، فرول سرامیکی برای اتصال دقیق، نوع فشار و کشش، مناسب برای ۱۰۰ چرخه ی اتصال و … باعث شده تا استفاده از این تجهیزات در شبکه بسیار پر کاربرد باشد.

کانکتور ST

این نوع از پچ کوردها دارای کانکتور ST می باشند.از ویژگی های این محصول می توان به قطر فرول ۲.۵ میلی متری، فرول طولانی برای نگه داشتن فنر، نوک صاف و مستقیم، ۵۰۰ بار ورود و خروج برای مدیریت توان در شبکه و … اشاره نمود. این نوع پچ کورد ها از نمونه های قدیمی هستند اما هنوز هم در شبکه های محلی می توان از آن ها استفاده نمود. از دیگر انواع کانکتور که در دسته بندی پچ کورد های فیبر نوری تاثیر گذار است می توان به کانکتور FC، MTRJ ، E2000 و … اشاره نمود که هر کدام دارای ویژگی های خاصی می باشند.

قیمت پچ پنل 24 پورت فیبر نوری نگزنس

تجهیزات شبکه ایرانی رامون تولید شرکت سپنتا در انواع مختلفی به شرح ذیل ارائه می گردد:

کابل شبکه ایرانی : کابل های شبکه رامون در ۲ نوع UTP و SFTP تولید می شوند. روکش این محصول از جنس PVCیا LSZH می باشد که علاوه بر داشتن مقاومت بالا نسبت به آتش سوزی از خوردگی و پوسیدگی کابل نیز جلوگیری می کند. کابل شبکه رامون تمام مس بوده و دارای تست فلوک در متراژ بالای ۹۰ متر می باشد (Headroom: 7.8 dB).


بیشتر بخوانید: تست فلوک چیست؟ 


سوکت‌های RJ-45 با کیفیت بسیار بالا: سوکت های RJ-45 را می‌توان یک عنصر اساسی شبکه‌های اینترنت و سرور نامید. سوکت ‌های رامون می تواند عملکردی بهینه و پرسرعت را در نقاط اتصال شبکه ایجاد کند.

انواع پچ پنل های Loaded و Unloaded دارای ۲۴ پورت، ۴۸ پورت و… در ۲ نوع UTP و SFTP.

انواع کیستون ایرانی شبکه UTP و SFTP

انواع پچ کورد ایرانی مسی در اندازه های ۰٫۵، ۱، ۳ و ۵ متری

جهت خرید انواع پچ کورد شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.