اتاق مانیتورینگ چیست؟

اتاق مانیتورینگ یا اتاق کنترل محلی برای جمع آوری  تصاویر کلیه دوربین مداربسته در نقاط مختلف محیط کار یا شعبات می باشد. بطور کلی این اتاق شامل چندین مانیتور بزرگ و کوچک، تجهیز شده به سیستم برق اضطراری، تهویه و سرمایش و گرمایش مناسب می باشد. اتاق کنترل به‌عنوان مرکز و قلب عملیاتی هر سازمان یا ارگان به شمار می‌رود که مهم‌ترین نقش را جهت ارتقاء راندمان کاری کارکنان ایفا می‌کند. اتاق مانیتورینگ در ایجاد نظارت مؤثر و کارآمد و تصمیم گیری های دقیق و حیاتی سازمان ها نقش مهمی دارد. با توجه به افزایش روزافزون نرم افزار های مدیریت تصاویر و نظارت تصویری، یک اتاق مانیتورینگ استاندارد باید شرایطی را فراهم کند تا علاوه بر رفع نیاز یکپارچه سازی اطلاعات، مدیریت سیستمی کارآمد و ایجاد آسایش حداکثری برای اپراتورها ، مقرون به صرفه نیز باشد.

راهکارهای اتاق مانیتورینگ

راهکار اتاق کنترل یک مؤلفه اساسی در سازمان‌ها است، که عملکرد کارآمدتر و تصمیم گیری بهتر را امکان پذیرمی سازد و هدف ایجاد آن می‌تواند، نظارت تصویری، مدیریت تصاویر و تصمیم گیری، پاسخگویی، کنترل، همکاری، یا برقراری ارتباط باشد.

سازمان‌ها به چند روش می‌توانند از راه حل‌های اتاق کنترل بهره مند شوند: کنترل فرآیند تولید؛ نظارت تصویری؛ در اتاق‌های تدارکات و انبار؛ برای مدیریت تصاویر و کنترل؛ برای مدیریت ترافیک و برای نظارت بر توزیع و پخش.
در مراکز کنترل فرآیند، اپراتورها به‌طور مداوم جریان ثابت تولید، فرآیند کنترل صنعتی، وضعیت زیرساخت‌ها و تجهیزات شبکه و تغییر در تقاضا را کنترل می‌کنند تا به بهترین وجه، امکان تولید و توزیع را تضمین کنند. این چالش‌ها شامل ارائه یک بررسی کلی یکپارچه‌ی فوری از جریان روند و وضعیت تجهیزات برای آگاهی بهتر موقعیتی و تصمیم گیری، همراه با استقرار سیستم انعطاف پذیر و ارگونومیک برای دسترسی کارآمد و در عین حال مدیریت شده به دستگاه‌ها است.
ادغام و تجسم اطلاعات به ویژه در این سناریوها – از اطلاعات دقیق توزیع شبکه تا بررسی اجمالی توپولوژیک منطقه خدمات – علاوه بر پشتیبانی برای اطمینان از عملکردهای مداوم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فناوری IP در اتاق کنترل

اپراتورهای اتاق مانیتوریگ به طور گسترده‌ای از فناوری IP استفاده می‌کنند. استفاده از فناوری “over IP” در اتاق‌های کنترل امکان توزیع و گسترش داده‌های ویدیویی، صوتی و کنترلی، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتری را برای عملکرد اتاق کنترل متمرکز یا توزیع شده فراهم می‌کند. در سناریوهای اتاق کنترل، انتقال از سیستم‌های با اتصال مستقیم به سیستم‌هایی که از شبکه‌های IP استفاده می‌کنند، مزایای مختلفی دارد. به طور عمده کنترل کننده‌ها می‌توانند معماری اتصال و اندازه کلی نصب KVM (صفحه کلید، فیلم، ماوس) را بر اساس الزامات خاص سازماندهی کنند، و سیستم‌ها می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که در مسافت‌های زیاد، کارایی بالا و مقاومت خود را حفظ کنند.

مهم‌ترین مزیت KVM مبتنی بر IP در اتاق مانیتورینگ مقیاس پذیری و انعطاف پذیری تقریباً بی حد و حصر است.

یک سیستم KVM مبتنی بر IP همچنین گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهد که فراتر از صفحه کلید-مانیتور-ماوس سنتی است. این گزینه‌ها شامل به اشتراک گذاری سرور، افزونه‌ی ویدئویی و چندپخشی است. بنابراین، در واحدهای کنترل مبتنی بر IP می‌توان با افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی، بازده مدیریت IP را ارتقا داد.


بیشتر بخوانید: ویژگی های اتاق مانیتورینگ استاندارد چیست؟


راه حل‌های مبتنی بر IP که از TCP (پروتکل کنترل انتقال) / IP برای پروتکل ارتباطی استفاده می‌کنند، به اپراتورهای اتاق کنترل امکان نظارت تصویر، دسترسی و عیب یابی تجهیزات اتاق کنترل را از هر رایانه‌ای در شبکه می‌دهند.
این همچنین به این معنی است که داده‌های تصویری از سایت‌های ثانویه یا هر جای دیگر در شبکه می‌توانند بر روی ویدئو وال (Video Wall) اصلی اتاق کنترل نمایش داده شوند، که این یعنی امکان پاسخ سریع‌تر به موارد اضطراری در مأموریت ها.
ادغام اطلاعات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. نظارت تصویر و به اشتراک گذاری تعداد رو به افزایش ویدئو و جریان داده‌ها برای اتاق‌های کنترل ضروری است. ویدئو با کیفیت و وضوح بالا، پایش تصویری و تجزیه و تحلیل سریع وضعیت‌های در حال تغییر و تصمیم گیری فوری را ممکن می‌سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.