تست فلوک واقعاً چیست؟ هر آنچه باید درباره تست فلوک بدانید

اگر تا حدودی با شبکه‌های فیبر نوری و کامپیوتری آشنا باشید مطمئناً می‌دانید که کابل‌کشی در این شبکه‌ها به خصوص شبکه‌های حفاظتی تا چه اندازه اهمیت دارد. به همین علت این کار باید تا حد ممکن درست و بدون غلط انجام شود تا احتمال رخداد هرگونه آسیب به شبکه کاملاً پایین بیایید. در همین راستا شرکت‌های مختلف جهت اطمینان از صحت و بدون اشکال بودن کابل‌کشی از تست‌های مختلف شبکه‌ای استفاده می‌کنند. تست‌های شبکه‌ای شامل انواع مختلفی هستند که یکی از با اعتباری‌ترین آن‌ها تست fluke است. این تست شبکه در مقایسه با همتایان خود از کامل‌ترین‌ها محسوب می‌شود؛ اما آیا می‌دانید تست فلوک چیست؟ برای پاسخ به این سؤال و هر آن چیزی که درباره این تست باید بدانید به ادامه این مقاله مراجعه کنید.

درباره شرکت فلوک نتورکز

این شرکت چندملیتی در سال 1948 توسط مردی به نام جان فلوک و چند تن از دوستان او در ایالات‌متحده آمریکا تأسیس شد. شرکت فلوک نتورکز را در حقیقت می‌توان زیرمجموعه‌ی شرکت بزرگ Danaher دانست که در زمینه تولید ابزار و تجهیزات تست پارامترهای الکتریکی و فیزیکی در حوزه نگهداری شبکه فعالیت می‌کند. امروزه شرکت فلوک نتورکز از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تست شبکه است که تولیداتش به بیش از ۱۲۰ کشور در سراسر جهان ارسال می‌شود و چندین شرکت با نام‌های فلوک بیومدیکال و فلوک نتورکز به عنوان زیرمجموعه‌های آن مشغول به کار هستند. همچنین این شرکت علاوه بر تست fluke در قسمت‌های دیگری همچون ساخت، طراحی و فروش ابزارآلات آنالیز و تست در جهت پشتیبانی شبکه برای محیط‌های مختلف صنعتی، علمی، آموزشی و … مشغول به کار است.

کاربردهای تست Fluke

همان‌گونه که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم تست fluke وسیله‌ای برای آزمایش کابل‌کشی‌ها و اتصالات یک شبکه است که با کمک آن می‌توانید مشکلاتی مانند کشیدگی و یا خم‌شدگی کابل را زودتر فهمیده و در صدد رفع و تعمیر آن‌ها برآیید. این ابزار هم برای کابل‌های مسی و هم فیبرهای نوری استفاده می‌شود، حتی کابل‌هایی که فعلاً مصرفی ندارند را هم آزمایش می‌کنند تا اتصالات شبکه در آینده دچار مشکل خاصی نشود. به همین خاطر به علت دقت بالای خود به عنوان یکی از بهترین نمونه‌ها جهت تست شبکه شناخته می‌شود‌. باوجود اطلاعاتی که از تست fluke درباره کابل‌کشی شبکه به دست می‌آید قطعاً مراحل انجام کارها به تراز قبل انجام می‌شود.

قیمت دوربین مداربسته

اطلاعات به دست‌آمده از تست فلوک چیست؟

از تست fluke اطلاعات زیادی می‌توان دریافت کرد که تعدادی از آن‌ها شامل:

  • به دست آوردن طول کابل به کاررفته در شبکه
  • تشخیص محل قطعی و دقیق کابل‌کشی شبکه
  • ارزیابی کیفیت کابل
  • تعیین درصد خلوص مس به کاررفته در کابل‌ها
  • تست و آنالیز سرعت اطلاعات در شبکه
  • گرفتن تأییدیه اصل یا غیر اصل بودن تجهیزات شبکه مانند کابل‌ها

شما همچنین با دیتاهای دریافتی از این تست گزارش‌هایی مانند گزارش کامل لایه فیزیکی شبکه کابل‌کشی و اتصالات آن، گزارش طریقه اتصال کابل‌ها به دیگر قسمت‌های شبکه و قطع و وصلی آن‌ها، گزارش وجود کشش در کابل‌ها و مواردی از این قبیل را می‌توان بررسی کرد. در کل با تست fluke می‌توان هر آن چیزی را که درباره بهتر شدن اوضاع کابل‌کشی و دیگر تجهیزات شبکه به آن نیاز دارید به شما بدهد.

مزایای تست Fluke

مزایای تست Fluke

می‌توان بهترین ابزار برای ارزیابی شبکه و تجهیزات آن را تست fluke دانست که از لحاظ آنالیز داده‌ها کاملاً بدون عیب و ایراد است. این تست به طور معمول برای شبکه‌هایی که طولی حدود ۱۰۰ متر دارند به کار می‌رود؛ اما با ایجاد تغییراتی که فقط افراد متخصص قادر هستند آن‌ها را ایجاد کنند، می‌توان از تست fluke برای شبکه‌های طولانی‌تر نیز استفاده کرد. برخی از مزیت‌های دیگر این تست عبارت‌اند از:

  • آنالیز انواع مختلف کابل‌ها چه مسی و چه فیبر نوری
  • تشخیص خمیدگی یا کشیدگی بیش‌ازحد کابل‌ها در صورت وجود و ارائه محل دقیق آن
  • به دست آمدن گزارشی از قطعی اتصالات
  • و مشخص کردن احتمال نویز در شبکه
  • ارائه و آنالیز نحوه عملکرد صحیح پچ پنل و پچ کوردها
  • هزینه‌های پایین
  • اعلام گراف رنگی
  • سرعت بالای تست
  • تشخیص متراژ کابل‌های شبکه‌ی نوری به صورت دقیق

نحوه کار با دستگاه فلوک

اولین قسمت برای فرا گرفتن نحوه کار با دستگاه این است که باید از نوع کابل به کار رفته در شبکه اطلاعات کافی را داشته باشیم و یا به عبارت‌دیگر برای آن نوع کابل‌ را تعریف کنیم. کابل‌های زیادی برای دستگاه فلوک تعریف شده‌اند وِ نوع آن‌ها را می‌توان به وسیله علائم به کار رفته بر روی آن‌ها تشخیص داد. پس از تشخیص نوع کابل باید در دستگاه فلوک یکسری تنظیماتی صورت بگیرد. در انتها هم تست limit انجام می‌شود. نصب سوکت نیز یکی از قسمت‌های مهم هنگام استفاده از دستگاه فلوک است؛ به این صورت که با اتصال دو سرکابل به سوکت، دستگاه آماده اجرای ارزیابی شبکه می‌شود. توجه داشته باشید که اهمیت این مرحله به گونه‌ای است که اگر این اتصال به درستی صورت نگیرد، قطعاً شبکه دچار مشکلی اساسی خواهد شد.

انواع تست Fluke

در راستای تست فلوک چیست به معرفی انواع این تست می‌پردازیم، به صورت کلی تست fluke به دو صورت چنل و پرمننت انجام می‌شود:

تست فلوک چنل

در این نوع تست در مرحله اول دو سرکابل شبکه را به ماژول وصل کرده و سپس با استفاده از پچ کورد کابل‌ها را به دستگاه متصل می‌کنیم تا بتوانیم تست fluke را انجام دهیم. تست فلوک چنل درواقع نمونه‌ای ابتدایی‌تر از آزمایش کابل شبکه مسی است؛ زیرا ماژول‌های دستگاه مخصوص به خود آن هستند و کابل‌ها به خاطر وجود آن‌ها به طور صحیحی به دستگاه تست فلوک متصل می‌شوند.

تست فلوک پرمننت

می‌توان گفت که تست فلوک پرمنتت در مقایسه با تست چنل نمونه‌ی دقیق‌تر و کاملی است. علت این برتری را می‌توان این خصوصیت دانست که در تست فلوک پرمننت به جای ماژول از کیستون شبکه استفاده می‌شود؛ یعنی اینکه کابل‌ها را به کیستون زده و بعد این کیستون یا ماژول پرمننت دستگاه کابل‌ها را به دستگاه فلوک وصل خواهد کرد.
می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که در طی انجام تست fluke، پرمننت کابل‌های شبکه از طریق کیستون‌ها به دیگر تجهیزات شبکه نیز متصل شده و همین موضوع باعث شده تا این تست در مقایسه با تست قبلی واقعی‌تر و دقیق‌تر باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که اطمینان بیشتری در هنگام استفاده از آن خواهیم داشت.

مقایسه تست فلوک چنل و تست فلوک پرمننت

مقایسه تست فلوک چنل و تست فلوک پرمننت

حال که کاملا با مفهوم تست فلوک چیست و انواع آن آشنا شدید میخواهیم در ادامه در رابطه با تفاوت فلوک چنل و تست فلوک پرمننت نیز صحبت کنیم. ممکن است برای برخی از مصرف‌کننده‌ها تعدادی از فاکتورها مانند سرعت، دقت و حجم انتقال‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد و افراد بخواهند اطلاعات دقیقی از این موارد کسب کنند. مثلاً برای بانک‌ها، شرکت‌های تجاری، کارخانه‌ها، دانشگاه‌ها و … بیشتر توصیه می‌شود که از تجهیزات شبکه‌ای و کابل‌هایی استفاده کنند که بتوانند تست فلوک پرمننت را تحمل کنند. درواقع تست fluke پرمننت هم اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد و هم از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود‌‌.

کابل‌های مناسب برای تست Fluke

کابل‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر تولید و به بازار عرضه می‌شوند، اغلب برای تست fluke مناسب خواهند بود. از مهم‌ترین انواع کابل‌هایی که چنین توانایی دارند و می‌توانند برای تست fluke استفاده شده و بر روی آن تأثیر بگذارند، می‌توان مواردی مانند کابل هادی، روکش کابل و شیلد اشاره کرد.

نکات مهم برای انجام تست فلوک

هنگامی‌که از تست فلوک در کابل‌های Cat6 استفاده می‌کنید رعایت استانداردهای TIA / EIA 568B کاملاً ضروری است. به خاطر داشته باشید که تست فلوک با توجه به نوع و مدل ساختاری کابل شبکه انجام شود به طور مثال برای یک کابل شبکه مانند SF/UTP لازم است که مدل آن در دستگاه انتخاب و اتصالات مناسب جهت اتصال به بدنه فلزی آن انجام شود.


بیشتر بخوانید: خرید کابل شبکه دوربین مداربسته


پارامترهای مهم در تست فلوک

برای انجام بهتر تست fluke بهتر است که با پارامترهای مهم مربوط به آن آشنا شوید. در زیر تعدادی از این پارامترها آورده شده است که شامل:

پارامتر Wiremap

این پارامتر فیزیکی به عنوان یکی از پارامترهای مهم برای تست فلوک در جهت شناسایی و بررسی مشکلات فیزیکی کابل شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. شیوه کار آن به این صورت بوده که ارور و خطا داده و از این راه اطلاع‌رسانی می‌کند.

پارامتر propagation delay

پارامتر propagation delay نشان می‌دهد که مدت‌زمان انتقال یک سیگنال به کابل چقدر است. روش نمایش و اطلاع‌رسانی این پارامتر برخلاف به صورت عددی است.

پارامتر delay skew

پارامتر دیگر معمولاً عددی بین 25 الی 30 ثانیه را نشان می‌دهد که مربوط به کمترین و بیشترین زمان ارسال سیگنال است.

پارامتر cable length

این پارامتر مربوط به طول کابل در شبکه‌های کامپیوتری است و سبب می‌شود که حالت استاندارد طول کابل بیشتر از 100 متر نباشد.

هزینه تست فلوک

یکی از اصلی‌ترین خصوصیات تست fluke که می‌توان به آن اشاره کرد عملکرد بهتر شبکه تنها با پرداخت یک هزینه اندک است. در واقع شما با استفاده از تست fluke از تمام مزیت‌ها و کاربردها آن بهره‌مند خواهید شد؛ در حالی که هزینه بسیار ناچیزی را پرداخت کرده‌اید. اگر بخواهیم کمی موشکافانه‌تر درباره هزینه تست fluke صحبت کنیم باید بگوییم که درواقع نمی‌توان مبلغ مشخصی را برای این نوع تست تعیین کرد بلکه هزینه آن با توجه به چندین پارامتر مختلف برای هر کابل شبکه به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود و به مواردی مانند محل انجام تست، تعداد تست‌های انجام‌شده، نوع تست، نوع کابل‌ها، پراکندگی تجهیزات و در آخر برند و کیفیت آن بستگی دارد. با در نظر گرفتن تمام موارد عنوان‌ شده، می‌توان یک قیمت تقریباً قطعی برای تست fluke مشخص کرد.

سخن پایانی

امروزه صنعت تجهیزات مربوط به شبکه‌ها به طور مداوم درحال‌توسعه است، به همین علت زیرساخت کابل‌کشی مسی که از یک شبکه پشتیبانی می‌کند مانند تست fluke، باید قابلیت انتقال مناسب را برای پشتیبانی از ارتباطات داده‌ای که توسط کاربران نهایی موردنیاز است، فراهم کند. در این مقاله با عنوان تست فلوک چیست این ارزیابی را بررسی کرده و به معرفی آن پرداختیم. در حال حاضر شما اطلاعات کاملی درباره‌ی این دستگاه به دست آورده‌اید که می‌توانید با کمک آن شرایط شبکه موردنظر خود را بهتر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.