5G به سرعت پنج نسل!!!

این اصطلاح (5G) به نسل پنجم از تکنولوژی انتقال به بی سیم نسبت داده شده است، گویا جدیدترین تکنولوژی در تلفن همراه که برای افزایش سرعت و پاسخگویی شبکه‌های به بی سیم مهندسی شده، این یعنی با سرعت ۲۰Gbps انتقال داده‌ها را بر روی بستر به یسیم حتی بیشتر از توانایی شبکه Wireline و حداقل تأخیر کمتر از ۱ میلی ثانیه به همراه افزایش چشمگیر داده‌های انتقالی بر بستر تقویت یافته بی سیم شاهد خواهیم بود.

فقط سرعت، ظرفیت و تأخیر نیست که ۵G را به برتری رسانده، بلکه ویژگی‌های مدیریت شبکه قدرت بالایی به این نسل بخشیده. ازجمله این ویژگی‌ها اصطلاح Network Slicing قابلیت خاصی دارد که می‌توان به‌وسیله آن اپراتورهای تلفن همراه چندین شبکه مجازی را در یک شبکه فیزیکی ۵G ایجاد کنند. از ویژگی این قابلیت اتصال شبکه به یسیم برای پشتیبانی از موارد خاص و یا کاری می‌توان نام برد که امکان فروش به‌عنوان یک سرویس را برای ما فراهم می‌کندبه‌عنوان مثال اتومبیل خودران شما نیازمند یک Network Slice است که حداقل تأخیر و سرعت بالای ارتباط در لحظه را برای مسیریابی داشته باشد، این در حالی است که یک دستگاه خانگی با سرعت کمتر هم می‌تواند فعالیت خود را انجام دهد چون عملکرد سریع در اولویت نیست.


برای بهره بردن از خدمات شبکه و زیر ساخت شرکت داده پردازی سپنتا به بخش خدمات مراجعه نمایید.


شبکه و خدمات ۵G تلاش دارد تا در سال‌های آینده با نگرش افزایش اعتماد به تلفن‌های همراه و دستگاه‌های تحت شبکه اینترنت، رونقی در گسترش کسب و کار و برنامه‌های کاربردی ایجاد کند.
نحوه کارکرد ۵G چگونه است؟

 

نحوه کارکرد ۵G چگونه است؟

شبکه‌های به بی سیم ترکیبی از بخش‌های سلولی تقسیم شده به واحدها که داده‌ها را روی امواج رادیویی ارسال می‌کند. تغییرات دراز مدت نسل چهارم (۴G) به نام تکنولوژی به یسیم (LTE) باعث شکل گیری نسل پنجم شد. اما برخلاف نسل چهارم که نیاز به دکل‌های بلند مخابرات برای استقرار تجهیزات برای ارسال سیگنال‌ها به مناطق دور بود. نسل پنجم می‌تواند سیگنال‌های خود را در ایستگاه‌هایی کوچک با ارتفاع مناسب مانند سقف ساختمان یا حتی اندازه تیر چراغ برق مستقر نماید. دلیل استفاده از بخش‌های کوچک این است که ۵G طیف امواجی ۳۰ گیگاهرتز و ۳۰۰ گیگاهرتز تولیدی خود را تنها می‌تواند در فواصل کوتاه انتقال دهد. البته موانع مانند ساختمان و آب و هوا در کیفیت سیگنال بی تأثیر نیست.


نسل ۵G در چه وضعیتی به سر می‌برد؟
اپراتورهای شبکه‌های به یسیم در چهار کشور ازجمله ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و چین به سرعت در حال گسترش این شبکه هستند. البته بازگشت سرمایه گذاری میلیارد دلاری برای گسترش نسل پنجم خود نیز یک نگرانی برای این سرمایه گذاران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.