multi tenancy چیست؟

در این مطلب به بررسی اینکه multi tenancy چیست خواهیم پرداخت. در محاسبات ابری، multi tenancy به معنای این است که چندین مشتری یک فروشنده ابر از منابع محاسباتی یکسانی استفاده می‌کنند. با وجود این واقعیت که منابع مشترک دارند، مشتریان ابری از یکدیگر آگاهی ندارند و داده‌های آنها کاملاً جداگانه نگهداری می‌شود. multi tenancy یکی از مؤلفه های مهم رایانش ابری است. بدون آن، سرویس‌های ابری بسیار کمتر عملی خواهند بود. معماری آن در بسیاری از انواع رایانش ابری عمومی از جمله IaaS، PaaS، SaaS، کانتینرها و محاسبات بدون سرور یک ویژگی است. برای درک multi tenancy، به نحوه کار بانکداری فکر کنید. افراد متعددی می‌توانند پول خود را در یک بانک ذخیره کنند، و دارایی‌های آنها کاملاً جدا است حتی اگر در همان مکان ذخیره شده باشند. مشتریان بانک با یکدیگر تعامل ندارند، به پول مشتریان دیگر دسترسی ندارند و حتی از وجود یکدیگر آگاهی ندارند. به همین ترتیب، در رایانش ابری عمومی، مشتریان فروشنده ابر از زیرساخت‌های مشابه – به طور معمول از سرورهای مشابه – استفاده می‌کنند در حالی که در عین حال داده‌ها و منطق تجارت خود را جدا و ایمن نگه می‌دارند. تعریف کلاسیک از multi tenancy یک نمونه نرم افزار (نمونه نرم افزار، یک کپی از برنامه در حال بارگذاری در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) است.) بود که در خدمت چندین کاربر یا مستأجر بود. با این حال، در رایانش ابری مدرن، این اصطلاح معنای وسیع‌تری پیدا کرده است، به جای اینکه فقط یک نمونه نرم افزار مشترک باشد، به زیرساخت ابر مشترک گفته می‌شود.

رایانش ابری چیست؟

در رایانش ابری، برنامه‌ها و داده‌ها در سرورهای از راه دور در مراکز داده مختلف میزبانی می‌شوند و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. داده‌ها و برنامه‌ها به جای اینکه در دستگاه‌های مشتری جداگانه (مانند لپ تاپ‌ها یا تلفن‌های هوشمند) یا در سرورهای دفاتر یک شرکت قرار بگیرند، در ابر متمرکز می‌شوند. بسیاری از برنامه‌های مدرن مبتنی بر ابر هستند، به همین دلیل است که به عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند به حساب فیس بوک خود دسترسی پیدا کند و از چندین دستگاه محتوا بارگذاری کند.


بیشتر بخوانید: Multi Tenancy چگونه کار می‌کند؟


مزایای multi tenancy چیست؟

بسیاری از مزایای رایانش ابری فقط به دلیل multi tenancy امکان پذیر است. در اینجا دو روش مهم وجود دارد که multi tenancy باعث بهبود محاسبات ابری در فضای ابری می‌شود:

استفاده بهتر از منابع: یک دستگاه اختصاص یافته برای یک مستأجر کارآمد نیست، زیرا احتمالاً یک مستأجر از تمام توان محاسباتی دستگاه استفاده نمی‌کند. با به اشتراک گذاری دستگاه‌ها در بین چندین مستأجر، استفاده از منابع موجود به حداکثر می‌رسد.

هزینه‌های کمتر: با منابع مشترک در بین چندین مشتری، یک فروشنده ابر می‌تواند خدمات خود را با هزینه بسیار کمتری نسبت به اینکه هر مشتری به زیرساخت اختصاصی خود نیاز داشته باشد، به بسیاری از مشتریان ارائه دهد.

معایب multi tenancy چیست؟

خطرات احتمالی امنیتی و مسائل مربوط به پیروی از قوانین: برخی از شرکت‌ها به دلیل الزامات قانونی ممکن است نتوانند داده‌ها را در زیرساخت‌های مشترک، هر چقدر هم که ایمن باشد ذخیره کنند. علاوه بر این، مشکلات امنیتی یا داده‌های آسیب دیده‌ی یک مستأجر می‌تواند به سایر مستاجران موجود در همان دستگاه منتقل شود، اگرچه این بسیار نادر است و اگر فروشنده ابر زیرساخت‌های خود را به درستی پیکربندی کرده باشد، نباید رخ دهد. این خطرات امنیتی با این واقعیت که فروشندگان ابر معمولاً قادر به سرمایه گذاری بیشتر در زمینه امنیت خود هستند در مقایسه با آنچه از تجارت شخصی بر می‌آید می‌تواند کاهش یابد. اثر “noisy neighbor”: اگر یک مستأجر از مقدار محاسباتی بی رویه‌ای استفاده می‌کند، این می‌تواند عملکرد سایر مستاجران را کند کند. اگر فروشنده ابر زیرساخت‌های خود را به درستی تنظیم کرده باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.