VAR و جام جهانی ۲۰۱۸

VAR یا Video Assistant Referee سیستم پیشرفته تکنولوژیکیست که در جام جهانی ۲۰۱۸ توسط فیفا روسیه پیاده سازی شده است. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، استفاده از تکنولوژی goal-line برای اولین بار به دنیا معرفی شد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رقابت‌های جدی تیم‌ها، VAR به کمک داوران می‌آید تا در طول مسابقه تصمیمات درست‌تری بگیرند. VAR تیمی تشکیل شده از سه نفر، که برای بازبینی تصمیم‌های خاصی که داور گرفته است. با هم کار می‌کنند و ویدئوی تکرار مجدد بازی حوادث مربوط به تصمیم داور را مشاهده می‌کنند. افراد تیم عبارت‌اند از: کمک داور ویدئویی، یک نیروی کمکی و یک اپراتور که در اتاق عملیات ویدئویی (VOR) کنار هم می‌نشینند و صحنه‌های مربوط به زمین مسابقه را به‌صورت زنده از دوربین‌ها و زوایای مختلف مانیتور می‌کنند. کمیته داوران فیفا ۱۳ داور را به‌عنوان کمک داور ویدئویی انتخاب کرده است که به‌صورت انفرادی کار می‌کنند.


جهت دریافت خدمات دوربین مداربسته می‌توانید به سایت سپنتا مراجعه نمایید.


موارد استفاده از VAR در فوتبال

این تکنولوژی در تصمیم گیری در چهار موقعیت مهم بکار می‌آید:

  • گل، پنالتی، کارت قرمز و شناسایی اشتباه.
  • وظیفه این دستگاه این است که به داور کمک می‌کند تا بفهمد در زدن گل تخلفی رخ داده یا خیر. از آنجایی که بعد از گل معمولاً شروع مجدد بازی کمی طول می‌کشد، VAR برای بررسی گل، بازی را متوقف نمی‌کند و آن را به تأخیر نمی‌اندازد.
  • یکی از وظایف VAR این است که اطمینان حاصل کند که برای زدن یا نزدن ضربه پنالتی، تصمیم اشتباهی گرفته نشده باشد.
  • از دیگر وظایف این تکنولوژی این است که اطمینان حاصل کند جهت اخراج یا عدم اخراج بازکنان، تصمیم اشتباهی صورت نگرفته باشد.

در صورتی که داور اشتباهاً به بازیکنی اخطار بدهد یا اشتباهاً کسی را اخراج کند، یا در مورد جریمه بازیکنی اطمینان نداشته باشد، VAR بازیکن درست را برای داور مشخص می‌کند. با این توضیحات، سؤال بعدی که مطرح می‌شود:

 

VAR چگونه کار می‌کند؟

VAR چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا، داور به VAR اطلاع می‌دهد، یا تیم VAR به داور اعلام می‌کند که یک تصمیم/ اتفاق باید دوباره بازبینی شود. پس از آن فیلم‌های ویدئویی توسط این دستگاه بازبینی شده، از طریق هدست آن چیزی که ویدئو نشان می‌دهد، به داور اعلام می‌شود. سپس داور تصمیم می‌گیرد که قبل از اعلام نظر نهایی برای بازبینی فیلم‌های ویدئویی کنار زمین برود یا اطلاعات VAR را بپذیرد و طبق آن عمل کند. لازم به ذکر است بازبینی VAR در صورتی انجام می‌شود که داور زمین علامت مربوطه را با دست نشان دهد.

مزایا و معایب استفاده از VAR

با کمک این تکنولوژی تصمیمات مربوط به گل، هند، یا آفساید برای تیم‌ها تأثیرپذیری بیشتری خواهد داشت. مشکل اصلی VAR  این است که تماشاچیانی که در استادیوم هستند چون تصاویر را نمی‌بینند، نمی‌فهمند یک تصمیم چرا و چگونه گرفته شد. همچنین، جریان طبیعی بازی به هم می‌خورد و وقت اضافه بیشتری مورد نیاز می‌باشد. این دستگاه در بازی‌های داخلی جام انگلستان، مسابقات لیگ آلمان و ایتالیا آزمایش شده و علیرغم دقتی که دارد، بحث و جنجال‌های زیادی در مورد استفاده از تکنولوژی در مسابقات فوتبال وجود دارد. اما بدون شک، جام جهانی روسیه پیشرفته‌ترین جام از لحاظ تکنولوژیست که مردم تا کنون دیده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.