WDR در دوربین مداربسته

به احتمال زیاد در هنگام خرید دوربین مداربسته برای محل موردنظر خود با واژه WDR رو به رو شده باشید. شاید فروشنده محصول خود را با داشتن قابلیت WDR در دوربین مداربسته به شما معرفی کرده باشد، اما شما متوجه مفهوم درست این قابلیت نشده‌اید. در دوربین‌های مداربسته برای این که تصویری باکیفیت ثبت شود و به منظور پردازش تصاویر، تکنولوژی‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. این‌که این تکنولوژی چیست و وجود آن در دوربین‌های مداربسته چه اهمیتی دارد، موضوعی است که در ادامه این مقاله به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

WDR چیست؟

WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range است و معنای بازه دینامیکی گسترده را می‌دهد. در محیط‌های کم‌نور که در کنار آن‌ها فضایی با روشنایی بسیار زیاد قرار دارد، استفاده از تکنولوژی WDR اهمیت پیدا می‌کند. زمانی که بخشی از عکس بسیار تاریک و بخش دیگر آن بسیار روشن باشد، عکس وضوح خوبی نخواهد داشت و جزئیات در آن به خوبی مشخص نیست و حتی در برخی موارد سوژه به صورت کاملاً تاریک دیده می‌شود. با کمک تکنولوژی WDR می‌توان جزئیات تصویر را بهتر تشخیص داد که ناشی از برقراری تعادل نور میان محیط‌های تاریک و روشن است.

تکنولوژی WDR در دوربین‌های مداربسته چگونه کار می‌کند؟

در دوربین‌های مداربسته که تکنولوژی WDR به کار رفته است دو تراشه پردازش تصویر وجود دارد. تراشه اول، سرعت شاتر بالایی دارد و جزئیات محیط پرنور را در تصویر ثبت می‌کند. در تراشه دوم که سرعت شاتر پایین است، پردازش جزئیات فضاهای کم‌نور در تصویر انجام می‌شود؛ بنابراین دریافت هم‌زمان دو فریم از یک منطقه ممکن می‌شود. پردازشگر با ادغام این دو فریم، تصویری با نور یکنواخت را به ثبت می‌رساند به طوری که جزئیات در هر دو بخش تاریک و روشن کاملاً مشخص است. برای WDR واحد اندازه‌گیری دسی بل بیان شده است. عدد WDR بزرگ‌تر نشان‌دهنده کیفیت بهتر تصویر دوربین است.

قیمت دوربین مداربسته

تفاوت DWDR و WDR در دوربین‌های مداربسته

برای تکنولوژی WDR از تجهیزات سخت‌افزاری استفاده می‌شود و از این رو قیمت این دوربین‌ها از دوربین‌های معمولی بسیار بالاتر است. از این رو طراحان دوربین‌های مداربسته برای رفع این مشکل تلاش کردند تا با قابلیت‌های نرم‌افزاری و بدون تجهیزات سخت‌افزاری از تکنولوژی WDR برای پردازش تصاویر استفاده کنند؛ بنابراین تکنولوژی DWDR معرفی شد. DWDR مخفف عبارت Digital Wide Dynamic Range است. با این روش دیگر نیازی به استفاده از دو تراشه تصویر نیست و تصاویری که طیف‌های گسترده نوری دارند به صورت نرم‌افزاری پردازش می‌شوند. البته قدرت WDR نسبت به DWDR بسیار بیشتر است.

برای چه مکان‌هایی نیاز به دوربین مداربسته با قابلیت WDR است؟

  • پارکینگ‌هایی که درب آن‌ها به سمت نور باز می‌شود، اما فضای داخل، نور بسیار کمی دارد.
  • اتاق‌هایی که پنجره آن‌ها به سمت نور است.
  • درب‌هایی که به سمت محیط‌های بیرونی با نور زیاد باز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره قابلیت BLC در دوربین مداربسته


بازه دینامیکی WDR در دوربین‌های مداربسته

توضیح دادیم که واحد اندازه‌گیری WDR، دسی بل (db) است. در دوربین‌های معمولی این بازه برابر با 50 db است. دوربین‌هایی که بازه دینامیکی آن‌ها از این مقدار بیشتر باشد از قابلیت WDR بهره برده‌اند. بازه دینامیکی چشم انسان در حدود 160 دسی بل است و هر چه مقدار WDR دوربین مداربسته به این محدوده نزدیک‌تر باشد، دوربین توانایی بهتری در نمایش جزئیات و تعدیل نور دارد.

قیمت دوربین‌های مداربسته با قابلیت WDR

قیمت دوربین‌های مداربسته با قابلیت WDR

زمانی که قصد خرید دوربین مداربسته را دارید حتماً به نیاز خود توجه داشته باشید. برای مثال دقت کنید که آیا قرار است دوربین در محلی نصب شود که دو محیط دارای تفاوت نوری بسیار زیادی هستند و محیط بیرونی فوق‌العاده روشن است. اگر محیط موردنظر این‌گونه نیست هیچ لزومی ندارد که اقدام به خرید دوربینی با قابلیت WDR کنید و هزینه بالاتری بپردازید. در برخی مواقع صرف هزینه بالا هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

تفاوت True WDR و WDR

در هنگام خرید دوربین‌های مداربسته با قابلیت WDR بهتر است به دو قابلیت True WDR و DWDR دقت کنید. DWDR را که در بالا توضیح دادیم و گفتیم که تأثیر چندانی در بهبود کیفیت تصاویر نخواهد گذاشت. True WDR همان WDR است با این تفاوت که در آن سرعت‌های مختلف شاتر ترکیب می‌شود.

جمع‌بندی

برای داشتن یک خرید مطمئن و رضایت‌بخش در هنگام تهیه دوربین‌های مداربسته حتماً نسبت به قابلیت‌های آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورید. بهتر است ابتدا اهداف و نیازهای خود را قبل از خرید دوربین مداربسته مشخص کنید و بر اساس آن‌ها از فروشنده بخواهید تا گزینه مناسب را در اختیارتان قرار دهد. وجود قابلیت WDR در دوربین مداربسته زمانی اهمیت دارد که تفاوت نوری تصویر زیاد است و برایتان نمایش جزئیات دو محیط با تفاوت نوری اهمیت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.