۱۰ عادت خوب بیل گیتس

10 عادت خوب بیل گیتس

چگونه بیل گیتس به ثروتمندترین فرد جهان با دارایی در حدود ۸۰ میلیارد دلار تبدیل شد؟  هرچند، مکان، ابزار مناسب و کار با کامپیوتر شخصی  تا سپیده دم ، قطعا  در این موفقیت نقش دارند. اما به غیر از آنها، بیل گیتس رویکردهای بسیار هوشمندانه ای را  برای کار و زندگی خود در پیش گرفته که همه ما می توانیم به کار ببندیم.

سایت مالی شخصی GOBankingRates اخیرا لیستی از ۱۰ عادت و تجارب گیتس ارائه کرده که موجب موفقیت چشمگیر و کسب ثروت فراوان او شده و  در اینجا  چند مورد از آنها را آورده ایم.

۱. او همیشه یاد می گیرد

همه می دانند که بیل گیتس هاروارد را رها کرده و با  پل آلن، فرصتی را برای شروع یک شرکت نرم افزاری خلق کردند.  در واقع، گیتس یادگیری را دوست دارد و اغلب در کلاس های مختلف شرکت می کند. این نقطه مشترک او با استیو جابز بود، زیرا هر دو دانشگاه را رها کرده و همواره به دنبال یادگیری بودند.  

10 عادت خوب بیل گیتس

۲. او همه چیز را می خواند

پدر بیل گیتس در مصاحبه ای گفت: ” او  به هر نوع کتابی که شما فکر کنید از دانشنامه ها تا علمی تخیلی علاقه داشت”. اگرچه پدر و مادرش بسیار هیجان زده بودند که پسرشان این چنین  علاقه مند کتاب است ، اما مجبور شدند مطالعه را بر سر میز غذا ممنوع کنند. این عشق به مطالعه ادامه دارد و گیتس سالانه فهرستی از کتاب های مورد علاقه خود را منتشر می کند.  مطالعه زیاد یک عادت بزرگ برای پرورش فکر است. فقط در هنگام صرف غذا  با خانواده تان این کار را نکنید.

۳. او به دیگران اعتماد می کند

هنگامی که از بیل گیتس در مصاحبه ای سوال شد که یکی از بهترین تصمیمات کسب و کار که او تا به حال گرفته را نام ببرد، پاسخ داد: ” بهترین تصمیمات  کاری او واقعا مربوط به انتخاب افراد است.” اگرچه گیتس و آلن رابطه پیچیده ای داشتند، او گفت که انتخاب آلن به عنوان یک شریک تجاری در بالای لیست قرار دارد. همه ما باید خوب باشیم تا خودمان را ارتقاء دهیم، اما این هوشمندانه است که در هر زمان ممکن ، به افرادی که  با شما  کار می کنند  اعتماد نمایید.

۴. او به قضاوت خود اعتماد دارد

اگر شما همیشه به نظرات و پیش بینی های دیگران گوش فرا دهید، می توانید یک شغل واقعا خوب داشته باشید. اما برای داشتن حرفه ای مانند بیل گیتس یا استیوجابز، باید به اولویت خود گوش فرا دهید، حتی اگر کل دنیا به شما می گوید اشتباه می کنید. زمانی که گیتس و آلن مایکروسافت را راه اندازی کردند با چنین مشکلی روبرو بودند. گیتس در سخنرانی خود گفت که این شرکت براساس ایده  ای بنا شد  که هیچ کس دیگری با آن موافقت نکرده است. اما تراشه های رایانه ای اینقدر قدرتمند هستند که رایانه ها و نرم افزارها را  به ابزاری کاربردی تبدیل نمایند که بر روی  هر میز و هر خانه باشد. ”  همه آن را اشتباه می پنداشتند، اما آنها به هر حال راه اندازی کردند و بقیه به تاریخ پیوستند.

۵. او  درمورد پول نقد محافظه کارانه عمل می کند

در مصاحبه در سال ۱۹۹۸  او گفت:” من می خواستم پول کافی در بانک برای پرداخت های حقوق و دستمزد    یک سال داشته باشم، حتی اگر هیچ  پولی دریافت نکردیم و تقریبا تمام وقت این امر را تایید می کنم. “ما اکنون حدود ۱۰ میلیارد دلار داریم که تقریبا برای پرداخت حقوق و دستمزد سال آینده کافی است. شما چقدر پول نقد را برای حوادث غیر مترقبه کاری پس انداز  می کنید؟

 ۶. او از اشتباهاتش درس می گیرد

در مصاحبه سال ۲۰۰۸، بیل گیتس برخی از موفقیت های مایکروسافت را  مدیون توانایی خود و  تیم  مدیریتش برای تشخیص اشتباه می داند، او می گوید:  وقتی شگردی عملی نیست، یک رویکرد متفاوت دیگری را امتحان کنید. او قطعا در طول سالهای  متمادی، از اشتباهات خوددرس های فراوانی گرفته است. ویندوز ویستا را به یاد دارید ؟

۷.  به اندازه کافی  می خوابد

همه ما میدانیم  که خواب  چقدر مهم است و  بیل گیتس با همه مشغله ای که دارد حتما ۷ ساعت می خوابد. با اینکه گیتس تا دیر وقت کار می کند ولی حتما باید ۷ ساعت خواب را داشته باشد. این قطعا یک عادت خوب است که همه باید دنبال کنند.

۸. او واقعا بر آنچه که انجام می دهد متمرکز است

بسیاری از ما حواس پرت  هستیم و به راحتی می گوییم که علت  آن  برعهده داشتن چند وظیفه است،  با اینکه ما می دانیم این وحشتناک ناکارآمد می باشد. بیل گیتس نه تنها مقاومت در برابر وسوسه ی چند وظیفه ای دارد، بلکه در هنگام کار بر روی وظایف تمرکز عمیق از خود نشان می دهد.  گیتس در حال فکر کردن به مشکلات به خواب می رود ، یک ساعت بعد از خواب بیدار می شود و راه حل را پیدا کرده است .

شما لازم نیست که تا آن حد پیش بروید. اما می توانید بر روی آنچه که انجام می دهید به جای بررسی فیس بوک و یا قیمت سهام تمرکز کنید تا کار بهتر و کارآیی بیشتری داشته باشید.

آیا با عادت هایی که بیل گیست را به فردی میلیاردر  تبدیل کرده موافقید؟ چه تعداد از این عادت ها را سعی می کنید در پیش گیرید ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.