تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

یکی از سوالات متداولی که در هنگام خرید لوله گالوانیزه گرم و سرد برای مشتریان مطرح می شود، تفاوت این دو نوع لوله با هم است. پاسخ به این پرسش می تواند امر خرید را برای تمامی مشتریان آسوده تر نماید. هر چند تشخیص این لوله ها چندان کار سختی نیست و فقط با بررسی چند فاکتور ساده، می توان به تفاوت میان آنها پی برد. مهم ترین فرق بین این دو محصول که کارایی آنها را نسبت به یکدیگر متمایز کرده، تفاوت در میزان مقاومتشان می باشد. در ادامه به بررسی سایر تفاوت های این دو لوله و نحوه تشخیص آن ها از یکدیگر خواهیم پرداخت. همچنین لازم به ذکر است به دلیل تفاوت روش آبکاری، قیمت لوله گالوانیزه گرم برق نیز با یکدیگر متفاوت است. همچنین برای اطلاع از قیمت لوله گالوانیزه گرم سپنتا می توانید به سایت ما مراجعه کنید.

 ویژگی های لوله گالوانیزه گرم

لوله های گالوانیزه گرم در دمای بالا ( 420 درجه سانتی گراد) آبکاری شده‌اند. برای تولید لوله گالوانیزه گرم، لوله آهنی یا فولادی را درون حمامی از فلز روی مذاب، فرو می برند. در اصل واکنش شیمیایی لایه ای از فلز روی بر سطح لوله قرار می گیرد و اتصالی محکم و مقاوم را با آن تشکیل می هد. فلز روی از 2 جهت باعث محافظت از لوله ی فولادی می شود. از تماس فولاد با اکسیژن و رطوبت جلوگیری کرده و اگر سطح لوله خراش بردارد از طریق محافظت گالوانیک، مانع از خوردگی و زنگ زدگی فولاد می شود. در شرایط نرمال عمر مفید این لوله ها بین 25 تا 30 سال است.

ویژگی ها و کاربرد لوله گالوانیزه

ویژگی ها و کاربرد لوله گالوانیزه سرد

به طور کلی گالوانیزاسیون برای حافظت از خوردگی و آسیب پذیری فلزات انجام می گیرد؛ به طوری که لایه ای از فلز روی، بر سطح این لوله ها قرار داده و در موارد زیادی مقل صنعت ساختمان سازی، مورد استفاده قرار می دهند. لوله ها چه گرم و چه سرد در هر اندازه ای امکان آبکاری دارند و تمامی لوله های موجود در بازار را می توان آبکاری کرد. لوله های گالوانیزه سرد در دماهای پایین تری نسبت به گالوانیزه گرم آبکاری می شوند و سپس لایه ای از فلز روی بر سطح آنان قرار می گیرد. در روش گالوانیزه سرد، لوله ها که الکترولیز هم نامیده می شوند، فلز روی را داخل محلول آبی یا اسیدی ریخته و بر روی لوله اسپری می کنند. در این روش ضخامت لایه گالوانیزه در حدود 25 میکرون است. در لوله های با ضخامت 2 میلی متر 7 درصد وزن لوله آبکاری شده و در لوله های با ضخامت 1.5 میلی متر این مقدار 4 درصد می باشد. در لوله های 1 میلی متری نیز 2 درصد از وزن لوله روکش است. عمر این محصول در نهایت 3-4 سال بوده و در محیط مرطوب نیز نهایتا تا 5 سال عمر می کند.


بیشتر بخوانید: لوله گالوانیزه چیست؟


 ویژگی ها و کاربرد لوله گالوانیزه گرم

میزان عمق نفوذ فلز روی در لوله های فولادی که از طریق فرآیند گالوانیزاسیون و آبکاری گرم، ایجاد می گردد ، از حدود ۳۵ میکرون تا ۶۵ میکرون است؛ این در حالیست که لوله های گالوانیزه سرد یا براق مبلی عمق فلز روی آبکاری شده نهایتا ۱۵ میکرون می رسد.

با توجه به شرایطی که لوله گالوانیزه (شرایط محیطی) در آن استفاده و به کار گرفته می شود، می توان گفت که عمر مفید این لوله ها معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ سال می باشد. دمای ۴۲۰ درجه سانتی گراد و ادغام شدن مولکول های قلع و فولاد باعث افزایش طول عمر لوله گالوانیزه آبکاری گرم می گرد.لوله های گالوانیزه گلخانه ای گرم  از کیفیت بسیار بالا و مقامت خوبی برخوردار می باشند. عمل گالوانیزه کردن انواع لوله های فولادی باعث افزایش مقاومت لوله های گالوانیزه گلخانه ای ( به دلیل استفاده لوله های گرم در محیط های گلخانه ای، به این اسم، نام گذاری شده) می شود و از آنجایی که این لوله در محیط گلخانه که دمای نسبتا گرم و فضای مرطوبی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد، باعث می شود تا لوله گالوانیزه گرم زنگ نزند.

کاربرد لوله گالوانیزه گرم:

  • دکل‌های مخابراتی
  • دکل‌های فشار قوی برق
  • لوله‌های آب با ضخامت بالا
  • گارد ریل جاده ها
  • تیرهای برق هم با این روش در برابر پوسیدگی و مواد خورنده محافظت می‌شوند

قیمت لوله گاوانیزه گرم

قیمت لوله گالوانیزه گرم و سرد به دلیل نوسانات ارز و قیمت آهن در کشور متفاوت می باشد. اگر می خواهید که از قیمت انواع لوله به خصوص لوله گالوانیزه گرم اطلاع پیدا کنید می توانید همین حالا از طریق شماره تماس های زیر با شرکت سپنتا تماس حاصل کنید.

قیمت لوله گالوانیزه

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد

در روش گالوانیزاسیون گرم، لوله ها درون وان مذاب فلز روی قرار می گیرد و این لوله ها با فلز روی مذاب شده پوشانده می شوند؛ روش گالوانيزاسیون گرم، سطحی براق و منعکس کننده را به لوله می دهد ولی در روش سرد، لوله ها را درون محلول الکترولیت روی می گذارند و روی به روش الکترولیز بر سطح لوله گالوانيزه قرار میگیرد.

گالوانیزاسیون سرد موجب ایجاد روکشی مات بر روی لوله گالوانیزه می گردد. در این روش ضخامت روی بسیار کمتر از ضخامت روی در روش گالوانیزاسیون گرم می باشد. ضخامت فلز روی در روش گالوانیزاسیون سرد در حدود 25 میکرون است و همچنین از لوله ی گالوانیزه سرد به علت ضخامت کم در مصارف خانگی استفاده می شود.

نحوه تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد

با توجه به تعاریف و نکات مهمی که گفته شد، می شود گفت که تفاوت لوله گالوانیزه گرم وگالوانیزه سرد را بر اساس رنگ این لوله ها می توان تشخیص داد؛ نحوه تشخیص به این شکل می باشد که لوله گالوانیزه گرم به علت عملیات شیمیایی متحمل شده در زمان عملیات گالوانیزاسیون و آبکاری آن در دمای بالا، رنگش بسیار براق تر از لوله گالوانیزه تولید شده به روش آبکاری سرد می باشد همچنین در لوله گالوانیزه سرد، میزان براق بودن لوله به ضخامت و ورق آن بستگی دارد؛ مثلا لوله هایی با ضخامت یک میلیمتر یا 1.5 میلیمتر که اصطلاحا با نام لوله مبلی نیز شناخته می شوند، اغلب براق تر از لوله های با ضخامت بالا هستند و دلیل آن هم این می باشد که از ورق های براق ترو روشن تری ساخته شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.