پهبادهای در خدمت انسان

در وانواتو، پهبادهای کالارسان واکسن‌ها را به روستاهای دور افتاده از اول سپتامبر خواهند برد. در حال حاضر مأموران بهداشت در وانواتو اغلب از کوه‌ها بالا می‌روند تا واکسن‌ها را به دست روستاییان برسانند، اما پهبادها می‌توانند بیشتر از آنها پرواز کنند.
این پهبادها در ماه سپتامبر شروع به پرواز در آسمان ونابئو خواهند کرد و آن مانند بسیاری از پروازهای آزمایشی آمازون و گوگل نیست. این تلاشی برای گنجاندن پهباد کالارسان به عنوان بخشی از زیرساخت‌های پزشکی است.
جزیره جنوبی وانواتو با ۸۳ جزیره آتشفشانی در بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر (۹۹۵ مایل) گسترش یافته و اخیراً درخواست همکاری به منظور استفاده از پهبادهای کالارسان ر به همه شرکت‌ها در سراسر جهان فرستاده است. شرکت‌ها برای ارائه واکسن به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشت در سه جزیره دعوت شده‌اند. با یک قرارداد دولتی در دسترس برای هر یک از جزایر، سه شرکت در ماه سپتامبر مأموریت دو ماهه خود را آغاز خواهند کرد.شرکت‌ها فرصتی برای اثبات تکنولوژی و مدل کسب و کار بسیار مهم خود دارند. برای همه‌ی خوش بین‌ها پهباد های کالارسان در زمینه حمل و نقل بسیار مهم به نظر می‌رسند، زیرا بسته‌های سبک وزن و بسیار مورد نیاز که باید از مکان‌های غیر قابل عبور و کوهستانی با چندین جاده حمل و نقل شوند، دیگر به آسانی ارسال شده، اما این فرضیه هنوز ثابت نشده است.
کریستین واکسز، مدیر پروژه یونیسف در سازمان ملل متحد، در مورد شکل گیری و سازماندهی چالش پهبادهای کالارسان در وانواتو می‌گوید: “ابتدا باید دریابیم که آیا پهبادهای کالارسان برای این کار مفید هستند یا خیر.””در پایان، هنگامی که داده‌ها را داشته باشیم، خواهیم دید که آیا می‌توانند سطح خدمات را بهبود ببخشند، زمان انتظار را برای واکسن کاهش دهند و از لحاظ هزینه اضافی ارزشمند خواهند بود یا خیر.”

طرح یک مـثال

وانواتو از ۸۳ جزیره‌ی آتشفشانی تشکیل شده که در بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر گسترش یافته‌اند. شرایط وانواتو، توزیع واکسن را به یک چالش جدی تبدیل کرده است. امروزه حمل و نقل از سه جزیره اصلی (که دارای شهرها و فرودگاه‌ها و غیره هستند) به جزیره‌های کوچک روستایی با هواپیماهای ۹ نفره انجام می‌شود. هنگامی که یک هواپیما به ایستگاه پروازی برمی‌گردد، شخصی از کلینیک بهداشت محلی محموله را دریافت می‌کند، اما فرض بر این است که یک یا چند کامیون در جزیره برای این کار در دسترس باشند.

فرایند انتقال کالا پهبادهای کالارسان 

مأموران بهداشتی واکسن‌ها را که در یخ نگه داشته می‌شوند را جمع آوری کرده و به کلینیک می‌برند تا این واکسن‌های گران قیمت در یخچال نگهداری شوند. اما فرض بر این است که یخچال و سیستم خورشیدی در کلینیک کار کنند. هر خرابی یک مشکل جدی است، زیرا دست یافتن به قطعات یدکی می‌تواند چندین هفته طول بکشد و کل عملیات بسیار پر هزینه است.

مشکلات انتقال کالا

این فرآیند فقط واکسن‌ها را به کلینیک اصلی در هر جزیره کوچک می‌دهد. هر جزیره نیز دارای روستاهای دور افتاده‌ای بوده که ساکنین آنها ممکن است نتوانند به کلینیک بیایند. او توضیح می‌دهد: ” آنها بسیار سنتی هستند و بسیاری از روستاها توسط یک رئیس قبیله اداره می‌شوند.” “مردم در گروه‌های خانوادگی به شکل قبیله زندگی می‌کنند و آن را ترک نخواهند کرد، بنابراین نیازی به ساختن جاده‌ها بین یک روستا و دیگری نیست.” هنگامی که کارگران یونیسف تصمیم گرفتند واکسن‌ها را به روستاها بفرستند، اغلب اوقات به مدت طولانی از کوه‌های آتشفشانی بالا می‌رفتند. واسکیوز می‌گوید: “و شما باید در کل مدت زمان واکسن‌ها را سرد نگه دارید.”

واسکیوز برآورد می‌کند با سیستم فعلی، مأموران بهداشت و کارکنان یونیسف واکسن را به احتمال زیاد به ۸۰ یا ۸۵ درصد از کودکان ونواتو می‌رسانند. او می‌گوید: “اما منحنی خطی نیست.” ” رساندن واکسن به ۱۵ یا ۲۰ درصد باقیمانده بسیار دشوار است.”

یونیسف و دولت وانواتو انتظار دارند که چندین شرکت پهباد، راه حل درازمدت برای بسیاری از چالش‌های تدارکاتی “تحویل آخر هفته” واکسن‌ها به جزایر کوچک باشند. همچنین ممکن است مقرون به صرفه باشد که واکسن‌ها را از جزایر اصلی به جزایر کوچک از طریق پهباد کالارسان منتقل کرد؛ این فرض ممکن است در فاز بعدی پروژه مورد آزمایش قرار گیرد. اگر همه اینها کار کند، واسکوز می‌گوید که این مدل را می‌توان در سرتاسر جزایر اقیانوس آرام، و شاید در کشورهای دیگر با روستاهای دور افتاده تکرار کرد.


جهت دریافت خدمات دوربین مداربسته میتوانید به سایت سپنتا مراجعه نمایید.


پیشنهاد Wingcopter چیست؟

وینگ کوپتر (Wingcopter)، یک شرکت پهباد بوده که در آلمان مستقر است و قصد دارد برای قراردادهای وانواتو پیشنهاد دهد. کارادو، مدیر عامل شرکت، می‌گوید که اکثر مشتریان از پهبادهای وینگ کوپتر ۱۷۸ به منظور نقشه برداری و سنجش از راه دور استفاده می‌کنند.
اما کارادو می‌گوید که جدیدترین مدل آن یعنی وینگ کوپتر سنگین وزن ۱۷۸ با حداکثر بار ۶ کیلوگرمی (۱۳ پوند) برای تحویل کالا مناسب است. وی گفت: “در حمل و نقل واکسن، ما اولین قدم را به سمت یک زنجیره تأمین کالاهای پزشکی از طریق پهباد بر می‌داریم و آن را متوقف نخواهیم کرد.”

هنگامی که وانوتو دارای زیرساخت‌ها و مقررات برای حمایت از یک شبکه پهباد می‌باشد، کادورا امیدوار است که سیستم مراقبت‌های بهداشتی و سایر صنایع سایر دلایل را برای استفاده از پهباد های ارسال کننده وینگ کوپتر در نظر بگیرند. پهبادهای آنها دارای طراحی ترکیبی است که از دو بال ثابت و پروانه (مانند یک هلیکوپتر) و پرواز کارآمد (مانند یک هواپیما) بهره می‌برد. مدل لیفت سنگین تا ۱۰۰ کیلومتر (۶۲ مایل) بعد پرواز دارد.

 شرکت Skybus

Skybus نیز از قافله عقب نماند! اسکایباس (Skybus)، یکی دیگر از شرکت‌های آماده ارائه پیشنهادات، از نیوزیلند است. مؤسس آن مایکل خواد می‌گوید شرکتش بر ترسیم تکنولوژی پهباد”فراتر از میدان دید” تمرکز دارد؛ در حال حاضر، بنا بر اکثر مقررات برای پهبادها، آنها باید خارج از میدان دید اپراتور پرواز کنند.

پهباد نه تنها باید جایی پرواز کند که خارج از دید باشد بلکه آنقدر باید خارج از دید باشد که حتی سیگنال‌های رادیویی قادر به تشخیص آن نباشند. هنگامی که پهبادهای کالارسان پشت کوه پرواز می‌کنند، اپراتورها باید از طریق یک هواپیما یا ماهواره سیگنال ارسال کنند. او می‌گوید، در حالی که چنین سیستم‌های داده در هواپیماهای بزرگ استاندارد هستند، کوچک کردن آنها برای پهباد یک چالش جدی بود. اسکایباس از یک تکنولوژی شبکه‌ای استفاده می‌کند که اپراتورها می‌توانند ویدیو را در زمان واقعی از پهباد ببینند و در صورت لزوم کنترل زمان پرواز را داشته باشند (هرچند رید اشاره می‌کند که پرواز خودکار عادی است). هدف ساختن خدمات پهباد کالارسان نبود. ما در واقع یک شرکت داده و شبکه هستیم و در حال از پهباد ها به منظور جمع آوری اطلاعات از طریق یک شبکه هوایی استفاده کنیم. اما حل چالش تحویل بارگیری ابتدا به معنای حل کردن چالش داده است و ما این کار را انجام داده‌ایم.

SkyBus یک پهباد اگنوستیک است. آن دارای نرم افزار و سیستم‌های کنترل بر روی هر قطعه سخت افزار خود بوده نا نیازهای مشتری را رفع نماید. برای ارسال واکسن وانواتو، این شرکت، مانند وینگکوپتر، از یک وسیله نقلیه ترکیبی با بالهای ثابت و پروانه استفاده خواهد کرد. در پیشنهادات خود، راه اندازی با همکاری مگ آرگو، یک شرکت پهبادهای آمریکایی انجام شده که برای عملیات نظارتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.