شهر هوشمند (Smart City)

منظور از “شهر هوشمند (Smart City) ” چیست؟

هیچ تعریف جهانی پذیرفته شده‌ای از یک شهر هوشمند (Smart City) وجود ندارد. شهر هوشمند برای جوامع مختلف، دارای معانی متفاوت است. بنابراین مفهوم سازی شهر هوشمند، بسته به سطح توسعه، تمایل به تغییر و اصلاح، منابع و آرزوهای ساکنان شهر، از شهری به شهر دیگر و دیگر کشورها متفاوت است. یک شهر هوشمند در آسیا مفهوم متفاوتی نسبت به اروپا دارد. در ادامه تلاش کردیم تا تصویری کلی از یک شهر هوشمند ارائه دهیم:
شهرهای ما بزرگ‌تر می‌شوند، زمان رفت و آمد طولانی‌تر می‌شود، تأثیرات مخرب بر محیط زیست بیشتر می‌شود. چه کنیم؟ ما جاده‌های بزرگ‌تری ایجاد می‌کنیم و اقدامات سخت گیرانه ای برای محیط زیست انجام نمی‌شود. این یک چالش جهانی است. نیاز به راه حل‌های هوشمندانه‌تر برای مقابله با رشد انبوه جمعیت، مهاجرت روستایی به شهری و کاهش منابع است.
پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، ۶۶٪ از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی کنند. این چالشی برای تأمین منابع اصلی مردم مانند مواد غذایی سالم، آب تمیز و انرژی کافی و همچنین اطمینان از پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خواهد بود.
راه حل‌های هیجان انگیز از تحقیق و توسعه در هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، و فناوری‌های نانو و زیست شناختی شروع می‌شوند. علم بینشی ایجاد می‌کند، مشکلات و فرصت‌های پیش بینی نشده را آشکار می‌کند.
آنچه شهرهای هوشمند انجام می‌دهند ایجاد بسترهایی برای سازماندهی، یافتن ایده‌های جدید، آزمایش آنها و ایجاد تغییرات مثبت در آن‌ها است.

نیازمندی های اولیه شهر هوشمند (Smart City) 

  • هیچ شهری بدون برق هوشمند نخواهد بود

شهرها شامل سیستم‌های غول پیکر و زیر سیستم‌های بی شماری هستند. همه‌ی آنها برای جابجایی‌ها، جمع آوری داده‌ها و تبادل اطلاعات، به برق و سخت افزار وابسته هستند.
ساختن یک زیرساخت شهری کارآمد، بدون دسترسی به انرژی قابل اعتماد، تقریباً غیرممکن است.

  • شهرها نیاز به همکاری گسترده دارند

بسیاری از سازمان‌های مختلف برای کمک به هوشمند سازی شهرها، باید بیش از گذشته، همکاری کنند. کمیته IEC Systems در شهرهای هوشمند در حال حاضر با همکاری بسیاری از سازمان‌های مختلف، نقشه‌های معماری و استانداردسازی را تهیه می‌کند. هدف، شناسایی و بستن شکاف‌ها و ایجاد استانداردهای بین المللی مربوط به بلوک‌های ساختمانی برای راه حل‌های اختصاصی است.
هیئت استراتژی IEC که مأمورین ارشد فناوری شرکت‌های برجسته بین المللی را گرد هم آورده است، اخیراً کتاب سفید را با عنوان: “زیرساخت‌های سازگار برای شهرهای هوشمند با ثبات” برای راهنمایی برنامه ریزان شهر، رگولاتورها و سازمان‌های استانداردی که در حال تلاش برای توسعه‌ی هوشمندی بیشتر شهرها هستند، به چاپ رسانده است.


بیشتر بخوانید: حفاظت فیزیکی در شهر هوشمند


ویژگی های توسعه شهر هوشمند

ویژگی های توسعه شهر هوشمند

  • ارتقاء کاربری اراضی در تحولات مستقر در منطقه: برنامه ریزی برای «مناطق برنامه ریزی نشده» که شامل طیفی از فعالیت‌های سازگار و کاربری‌های زمین است تا کارایی آن کارآمدتر شود. کشورها در استفاده از زمین و قوانین انکشافی، انعطاف ایجاد می‌کنند تا بتوانند با تغییرات سازگار شوند.
  • مسکن: گسترش فرصت‌های مسکن برای همه.
  • ایجاد مکان‌هایی برای پیاده روی: کاهش احتقان، آلودگی هوا، تقویت اقتصاد محلی، تداخلات متقابل و اطمینان از امنیت. ایجاد و مرمت جاده‌ها برای وسایل نقلیه و وسایل حمل و نقل عمومی، عابران پیاده و دوچرخه سواران و ارائه خدمات اداری لازم در فاصله پیاده روی یا دوچرخه سواری.
  • حفظ و توسعه فضاهای باز: پارک‌ها، زمین‌های بازی و فضاهای تفریحی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان توسعه یافته، تأثیر گرمای شهری در مناطق کاهش می‌یابد و به طور کلی تعادل زیست محیطی برقرار می‌گردد.
  • ترویج انواع گزینه‌های حمل و نقل: توسعه جهت یابی ترانزیت (TOD)، حمل و نقل عمومی و جابجایی معلولین.
  • هویت بخشیدن به شهرها: هویت هر شهر بر اساس فعالیت اصلی اقتصادی آن، مانند غذاهای محلی، بهداشت، آموزش، هنر و صنایع دستی، فرهنگ، کالاهای ورزشی، مبلمان، پارچه، لبنیات و غیره تعیین می‌شود.

به طور کلی منظور از یک شهر هوشمند، همیشه مربوط به فناوری نیست، بلکه مربوط به تحول است.
یک شهر هوشمند به فرد این امکان را می‌دهد که در محیط خود، خودکفا شود و به شکلی که کمترین منابع را مصرف کند، نیازهای فردی و جمعی خود را برآورده سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.