تفاوت دوربین مداربسته HD و FULL HD چیست؟

دوربین مداربسته یکی از تجهیزات امنیتی است که در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. در صورتی که برای خرید دوربین مداربسته اقدام کرده باشید، قطعا متوجه تفاوت در بین مدل‌های مختلف آن شده‌اید. این روزها تنوع بسیار گسترده‌ای در بین این محصولات وجود دارد که باعث شده انتخاب برای مشتریان به مراتب سخت‌تر از قبل شود. کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته، یکی از تفاوت‌هایی است که در بین مدل‌های مختلف این محصولات وجود داشته و باید به آن پرداخته شود. از این رو در ادامه به صورت کامل به بررسی تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD تا شما اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها به دست آورده و بتوانید انتخاب به جا و مناسبی در این زمینه داشته باشید.

معرفی دوربین مداربسته HD

پیش از اینکه به بررسی تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD بپردازیم، لازم است تا با هر یک از این گزینه‌ها بیشتر آشنا شویم. دوربین مداربسته اچ دی می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 1280*1024 ضبط کرده و در اختیار کاربران قرار دهند. این مقدار دقیقا معادل با 1.3 مگاپیکسل بوده و از این منظور می‌توانید آن را معادل‌سازی کنید. به صورت کلی ازنظر فنی نمی‌توان این دوربین‌ها را در دسته دوربین‌های مگاپیکسلی قرار داد و صرفا برای معادل‌سازی این موضوع را عنوان کردیم.
این مدل از دوربین‌ها را به سادگی می‌توان جایگزین دوربین‌های آنالوگ و تیوی لاینی قدیمی نمود، چراکه سازگاری بالایی با این سیستم دارند. قیمت این دوربین‌ها نیز به صرفه بوده و همین موضوع باعث شده تا انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربران محسوب شوند. شما می‌توانید دوربین‌های مداربسته اچ دی را در مدل‌ها و ساخته شده توسط برندها مختلف، در بازار پیدا کرده و خریداری کنید.

معرفی دوربین FULL HD

دوربین فول اچ دی توانایی نمایش تصاویر ضبط شده با فرمت 1080*1920 را دارد که می‌توانیم آن را در محدوده 2 مگاپیکسل بدانیم. به صورت کلی این دوربین‌ها دارای کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های اچ دی هستند و می‌توانند خروجی مطلوب‌تری را برای شما به ارمغان آورند. از این رو شما می‌توانید به جزئیات بیشتر و دقیق‌تری از تصاویر دسترسی داشته باشید و استفاده بهینه‌تری از دوربین مداربسته برای امنیت ببرید.
اگرچه دوربین‌های فول اچ دی نسبت به مدل‌های اچ دی، قیمت بالاتری دارند، اما به دلیل کیفیت بالاتر و مطلوب‌تری تصاویر خروجی، می‌توانیم بگوییم که از صرفه اقتصادی برخوردار بوده و انتخاب خوبی برای کاربران محسوب می‌شوند. شما با کمک این دوربین‌ها می‌توانید اقدامات بهتر و دقیق‌تری برای شناسایی سوژه‌های مختلف انجام دهید.

قیمت دوربین مداربسته

بررسی کامل تفاوت دوربین مداربسته HD یا Full HD

بررسی کامل تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD

حال که با هرکدام از این دوربین‌ها به صورت کامل آشنا شدیم، لازم است تا درباره تفاوت‌های آن‌ها نیز اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری به دست آوریم. بدیهی است که در اختیار داشتن اطلاعات مفید درباره تفاوت‌های این محصولات، باعث می‌شود تا شما بر اساس نیاز و کاربردی که رد نظر دارید، انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید. تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD را می‌توانیم در زمینه‌های مختلف موردبررسی قرار دهیم. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این محصولات به شرح زیر هستند.

کیفیت تصویر

همان‌طور که در قسمت معرفی دوربین‌ها نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این محصولات، مربوط به کیفیت تصویر آن‌ها می‌شود که باید به صورت کامل موردبررسی قرار بگیرد. وضوح تصویر و یا همان رزولوشن یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه است که در این بخش به آن می‌پردازیم. بدون شک همه ما می دانیم که دوربین‌هایی با کیفیت 1080، دارای رزولوشن به مراتب بهتری از دوربین‌های 720 هستند.
دوربین با کیفیت تصویر بالاتر می‌تواند جزئیات بهتر و دقیق‌تری را در اختیار کاربر قرار دهد و برای استفاده در محیط‌هایی که ازنظر امنیتی حساسیت زیادی دارند، انتخاب بسیار مناسب‌تری باشد. از این رو در چنین مکان‌هایی اغلب کاربران به سراغ دوربین‌های فول اچ دی می‌روند تا بتوانند با اطمینان خاطر به مراتب بیشتر و کامل‌تری، مکان موردنظر خود را نظارت کنند. این موضوع باعث شده تا شما بتوانید این دوربین‌ها را در محیط‌هایی با شرایط نوری نامناسب نیز راحت‌تر مورداستفاده قرار داده و از قابلیت زوم آن، برای تشخیص سوژه‌ها و جزئیات مختلف، استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: انواع دوربین مداربسته


قیمت دوربین

دیگر تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD که در این بخش باید موردبررسی قرار بگیرد، مربوط به قیمت این دوربین‌هاست. در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم که دوربین‌های فوق اچ دی، قیمت بالاتری نسبت به دوربین‌های اچ دی دارند. این موضوع باعث شده تا طیف زیادی از کاربران به سمت دوربین‌های HD جذب شده و از آن‌ها برای برقراری امنیت در محیط‌های مختلف استفاده کنند. از طرف مقابل باید به خاطر داشته باشید که افزایش قیمت دوربین‌های FULL HD تماما به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های به کاربرده شده در ساخت آن‌ها بوده و نباید به این نکته بی‌توجه باشید.
در صورتی که از دوربین‌های فول اچ دی برای نظارت محیط استفاده می‌کنید، حتما باید برای خرید یک دستگاه NVR یا DVR اقدام کنید تا بتوانید به ذخیره‌سازی و نمایش مجددا تصاویر از طریق آن‌ها بپردازید. همین موضوع باعث می‌شود تا شما مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه و نصب این دستگاه‌ها شوید. همچنین برای نمایش تصاویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها، به مانیتورهای باکیفیت نیاز دارید تا بتوانند از کیفیت تصاویر ضبط شده به خوبی پشتیبانی کنند. درواقع باید بگوییم که بدون مانیتور باکیفیت، کیفیت بالای تصاویر ضبط شده عملا به کار نمی‌آید. بدیهی است که تهیه مانیتور باکیفیت نسبت به گزینه‌های معمولی و سطح پایین‌تر، هزینه بیشتری به دنبال دارد که می‌تواند نهایتا در قیمت نهایی دوربین مداربسته، تأثیر بسیار زیادی بگذارد.
به صورت کلی اگر کیفیت بالای تصاویر و سایر قابلیت‌های دوربین برای شما اهمیت دارد، باید به سراغ گزینه فول اچ دی بروید، اما اگر صرفا به دنبال خرید دوربین مداربسته معمولی بدون توجه به کیفیت دستگاه و تصاویر ضبط شده هستید، می‌توانید با خیال راحت از مدل‌های اچ دی نیز استفاده کنید.

قیمت دستگاه NVR

پهنای باند و ذخیره‌سازی

دیگر تفاوت موجود در این زمینه که باید به دقت موردبررسی قرار بگیرد، مربوط به پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی این دو محصول می‌شود. بدیهی است که کیفیت بالای تصاویر ضبط شده باعث می‌شود تا به فضای بیشتری نیز برای ذخیره‌سازی آن‌ها احتیاج داشته باشیم. از همین موضوع می‌توانیم نتیجه بگیریم که دوربین‌های فول اچ دی، فضای ذخیره‌سازی بیشتری را نیاز دارند تا بتوانند تصاویر ضبط شده را ذخیره‌سازی کنند.
در همین راستا باید بگوییم که این تصاویر پرحجم، طبیعتا نیاز به پهنای باند بیشتری نیز برای انتقال دارند. پس دیگر تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD که باید به آن پرداخته شود، مربوط به پهنای باند محصولات است. پس نهایتا می‌توانیم نتیجه بگیریم که دوربین‌های فوق اچ دی باکیفیت بالای تصاویر، به پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به مدل‌های اچ دی نیاز دارند.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

سخن پایانی

انتخاب دوربین مداربسته مناسب برای هر محیط، نیاز به دقت و اطلاعات زیادی دارد. ازآنجایی‌که دوربین‌های مداربسته معمولا در دسته تجهیزات گران‌قیمت قرار می‌گیرند و تعویض آن‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد، باید در زمان انتخاب به سراغ مناسب‌ترین گزینه بروید. دسته‌بندی‌های مختلف و متنوعی برای این محصولات وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها به شناسایی این محصولات بپردازید. دوربین‌های اچ دی و فول اچ دی را می‌توانیم از انواع مختلف دوربین مداربسته بدانیم که کاربردهای متنوعی دارند. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی تفاوت دوربین مداربسته HD و Full HD پرداختیم. این دوربین‌ها ازنظر ساختار و مشخصات تفاوت‌های گوناگونی دارند که در قسمت‌های قبلی چند نمونه از آن‌ها را موردبررسی قرار دادیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.