مجازات امریکا علیه کمپانی بزرگ ZTE

شرکت ZTE یا (Zhongxing Telecommunication Equipment Corporation) یک شرکت چندملیتی چینی است که در زمینه ارائه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در شنژن قرار دارد. ZTE، چهارمین شرکت بزرگ سازنده تلفن همراه است. و از نظر درآمد، پنجمین شرکت بزرگ در زمینه ساخت تجهیزات مخابراتی است.

جریان از این قرار است که این شرکت باید ۴۰۰ میلیون دلار سپرده گذاری کند و این گونه ZTE یک قدم به رفع ممنوعیت نزدیکتر است.
این شرکت چینی قرارداد سپرده گذاری را با اداره بازرگانی ایالات متحده امضا کرده تا ممنوعیت ارتباط بازرگانی با کسب و کارهای آمریکایی را لغو کند. این ممنوعیت زمانی پایان خواهد یافت که ZTE مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار در حساب خود سپرده گذاری کند. یک سخنگوی وزارت بازرگانی در بیانیه‌ای اظهار داشت: ” وضع این مجازات برای ZTE نشان دهنده شدیدترین سخت گیری بوده که اداره بازرگانی ایالات متحده تاکنون در چنین مواردی اعمال کرده است.” “این باعث خواهد شد که این شرکت به شکلی بد جور تهدید شده و بداند که این اداره قادر به محافظت از ایالات متحده و کسانی بوده که به آنها آسیب رسانده است.”

در حال حاضر ZTE با تعداد محدودی از شرکت‌های آمریکایی بعد از لغو این قرارداد توسط وزارت بازرگانی در هفته گذشته کار می‌کند. انتظار می‌رود که این ممنوعیت برای زد تی‌ای در تاریخ ۱ اوت منقضی شود و این شرکت طبق خواسته‌های ایالات متحده کند.
اداره بازرگانی آمریکا چنین ممنوعیتی را بعد از این وضع کرد که ZTE به جرم ارسال تجهیزات و تکنولوژی‌های ساخت آمریکا به طور غیرقانونی به ایران و کره شمالی در زمان تحریم متهم شد. این ممنوعیت زد تی‌ای را از خرید تجهیزات سخت افزاری و خدماتی از شرکت‌های آمریکایی برای هفت سال منع کرد و موجب شد غول فناوری چینی «فعالیت‌های اصلی خود» را متوقف کند. تحلیلگران آن را “مجازات اعدام” برای این شرکت نامیدند.
در ماه گذشته، وزارت بازرگانی قراردادی را به تصویب رساند که ZTE مجموع ۱، ۷ میلیارد دلار را پرداخت کرد، از جمله ۱ میلیارد دلار نقدی و سپرده ۴۰۰ میلیون دلاری که در صورت نقض آتی برداشت خواهد شد.ZTE یک جریمه ۱ میلیارد دلاری را به وزارت خزانه داری پرداخت کرده است.
چاک شومر، سناتور دموکرات، در بیانیه‌ای گفت: ” رفع ممنوعیت ZTE برای ازسرگیری کسب و کار با آمریکا، یک خیانت مستقیم از جانب رئیس جمهور ترامپ در مورد سخت گیری برای چینی‌ها و محافظت از کارگران آمریکایی در برابر آنها است.” او این قرارداد را “وحشتناک” نامید و افزود که امنیت ملی و اقتصادی ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.