سیستم های نظارت و پایش تصویری

واژه نظارت به معنای دقت در تماشای کسی یا چیزی به خصوص برای جلوگیری یا تشخیص جرم است. بنابراین، سیستم‌های پایش تصویری یک وسیله الکترونیکی برای ایجاد امنیت و پیشگیری از وقوع جرم است. سیستم‌های نظارت تصویری از یک یا چند دوربین ویدئویی در شبکه تشکیل شده که ویدئو و اطلاعات صوتی را به مکانی خاص ارسال می‌کنند. این تصاویر به صورت زنده نظارت و یا به مکانی مرکزی برای ضبط و ذخیره سازی، منتقل می‌شوند. تجهیزات اساسی مورد نیاز برای سیستم پایش تصویری شامل دوربین‌هایی برای تصویر برداری و نوعی دستگاه ضبط یا نظارت می‌باشد. به غیر از لوازم متفرقه معمولی که هنگام نصب هر گونه تجهیزات A/V مورد نیاز است دوربین‌های دیجیتال، با بلندگوها و دستگاه ضبط یا قابلیت نظارت تمام مواردی هستند که شما نیاز دارید.دوربین‌های نظارت موجود، دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند.
سیگنال یک دوربین آنالوگ را می‌توان توسط یک ضبط کننده ویدئویی ضبط کرد. می‌توان آن را به سیگنال دیجیتال تبدیل کرده و در کامپیوتر ذخیره، و یا می‌توان آن را در یک DVR ذخیره نمود. حتی با بهترین دوربین آنالوگ، شما هرگز نمی‌توانید یک پلاک را بخوانید.دوربین‌های دیجیتال بسیار کاربر پسند تر از دوربین‌های آنالوگ هستند. دوربین‌های نظارت تصویری دیجیتال از یک سیگنال دیجیتال برای انتقال تصاویر استفاده می‌کنند تا نیاز به تبدیل آنها حذف شود. این باعث می‌شود که اطلاعات در رایانه ذخیره شود. یک دوربین دیجیتال دارای رزولوشن بالاتر از دوربین آنالوگ است.

مزایای سیستم نظارت و پایش تصویری

برخی مزایای سیستم نظارت و پایش تصویری

جلوگیری از سرقت و فعالیت‌های غیرقانونی: هدف اولیه نصب دوربین‌های نظارتی این است که به عنوان بازدارنده برای دزدان، مجرمان، فعالیت‌های غیرقانونی و جنایی عمل کند. دوربین‌های امنیتی در آپارتمان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، دفاتر، فروشگاه‌ها، مراکز امنیتی، اماکن عمومی و… کاربرد دارند. این دوربین‌ها فعالیت‌های مشکوک را نظارت می‌کند.
نظارت بر مراکز داده و IT: امنیت مانیتورینگ در مراکز داده و فناوری اطلاعات در عصر رایانه بسیار مهم است. هر شرکت تجاری، بنگاه بزرگ و اداره دولتی و حتی کسب و کارهای کوچک و متوسط برای نظارت بر حرکت پرسنل مجاز، و سایر کارکنان فناوری اطلاعات و جلوگیری از خرابکاری یا سرقت دستگاه‌های ذخیره سازی مهم، داده‌ها و سایر فایل‌های دیجیتال، سیستم‌های دوربین مداربسته با تکنولوژی پیشرفته و جامع در این مراکز نصب می‌شوند.
مدیریت ترافیک شهری و جاده‌های بین شهری: امروزه برای ثبت تخلفات جاده‌ای و کنترل بر روان بودن ترافیک شهری و بین شهری و موارد امنیتی، ثبت پلاک اتومبیل‌ها و… استفاده از سیستم‌های نظارت و پایش تصویری ضروری است.

مدیریت متمرکز در نقاط هدف: برای مدیریت بهتر نقاط مختلف سازمان‌ها، ادارات و … تصاویر را در نقاط معین متمرکز می‌نمایند.

برای آشنایی با خدمات نظارت تصویری می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://sepantadp.com/video-surveillance

1 نظر
  1. رضا می گوید

    آگاه کننده و جالب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.