راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی

اهمیت موضوع تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی

در بازار خرید و فروش ارز، ما روزانه شاهد داد و ستد دلار و یوروهای زیادی هستیم، یکی از معضلات خریداران در این خصوص ترس از خرید دلار و یوروها تقلبی بودن آن هاست و از دست رفتن سرمایه آنها می‌باشد لذا در این پست ما راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی را برای شما آماده کردیم تا بتوانیم با بخشی از این راهکارها ریسک خرید دلار و یورو تقلبی را به کمترین حد ممکن کاهش دهیم.

۸ راه تشخیص دلار و یورو تقلبی

برای تشخیص دلار و یورو تقلبی این امکان وجود دارد که کسی با نگاه کردن به مشخصات فیزیکی اسکناس، مانند جوهر، رنگ و متن، یا با یک اسکنر یا چراغ خاص طراحی شده، آن را شناسایی کند. در حال حاضر در ایالات متحده حدود ۱۴۷ میلیون دلار، ارزش اسکناس‌های تقلبی تخمین زده شده است. در این راهنما، ما به صاحبان کسب و کار کوچک کمک می‌کنیم تا دانش لازم را برای تشخیص دلار و یورو تقلبی و صرفه جویی هزاران اسکناس در اختیار داشته باشند. اکنون اجازه دهید به نحوه شناسایی دلار و یورو تقلبی بپردازیم.

نحوه تشخیص دلار تقلبی

دلار و یورو تقلبی گاهی اوقات یک یا دو ویژگی امنیتی را کپی می‌کنند، اما به ندرت همه آن‌ها قابل کپی هستند. بنابراین، اگر شما این ۸ ویژگی را در یک اسکناس چک کنید، باید بتوانید به سرعت دلار و یورو تقلبی بشناسید. ما در بیشتر نمونه‌ها از اسکناس ۲۰ دلاری استفاده می‌کنیم، زیرا بیشترین تقلب در مورد این اسکناس وجود دارد.

در اینجا ۸ راه برای شناسایی دلار تقلبی وجود دارد:

راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

1. براق بودن اعداد

یکی از اولین مواردی که هنگام چک کردن اسکناس دلار، این است که ببیند آیا نام اسکناس در گوشه پایین سمت راست دارای رنگ مناسب است. تمام این صفات امنیتی اسکناس ۵ دلاری یا بیشتر به سال ۱۹۹۶ باز می‌گردد. به عنوان مثال، هنگامی که اسکناس ۲۰ دلاری را مستقیم نگاه می‌کنیم، ۲۰ در گوشه سمت راست پایین، باید رنگ مسی داشته باشد. اما اگر شما بالای اسکناس را بچرخانید، به رنگ سبز تبدیل خواهد شد. تصاویر زیر را ببینید. تصویر سمت چپ از یک نمای بالاتر به رنگ مسی است. اما، وقتی که آن را حرکت می‌دهد، برق می زند. در اسکناس ۱۰۰ دلاری جدید، به رنگ سبز بوده و هنگامی که حرکت داده می‌شود سبز و مسی را نشان می‌دهد.

راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

2. چاپ برجسته

تمام اسکناس‌های معتبر ایالات متحده دارای چاپ برجسته هستند. شما می‌توانید تفاوت در عمق تصویر را در سمت راست با بزرگ کردن ببینید. اسکناس‌های تقلبی‌ها دارای این چاپ برجسته نیستند. برای شناسایی چاپ برجسته، ناخن خود را بر روی یقه / ژاکت بکشید تا چاپ برجسته را حس نمایید. اگر نتوانستید، بهتر است یک بررسی عمیق‌تر بر روی اسکناس انجام دهید.

راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

3. ریزچاپ

ریز چاپ‌ها نشانه اصلی بودن اسکناس هستند. اسکناس‌های جعلی دارای این خطوط ظریف نیستند. چاپگرها به ندرت توانایی چاپ آنها را دارند. نگاهی دقیق به اسکناس کنید تا ریزچاپ ها را ببینید. چاپگرهای اسکناس تقلبی چنین تجهیزات چاپی پیچیده‌ای ندارند تا ریز چاپ‌ها را به صورت کافی انجام دهند و واقعاً قابل خواندن باشند. اگر با یک ذره بین نگاه کنید، می‌توانید به سرعت بگویید که آیا ریزچاپ میکرو معتبر است یا نه. اگر غیر قابل خواندن باشد، احتمالاً تقلبی است.

راهای تشخیص دلار و یورو تقلبی

4. نخ های  قرمز و آبی

اگر به یک اسکناس معتبر (همان طور که در سمت راست دیده می‌شود) نگاه کنید، خواهید دید که در لایه‌های آن نخ‌های قرمز و آبی وجود دارد. چاپگر سعی می‌کند این را با چاپ قرمز و آبی بر روی اسکناس در یک الگوی مشابه پخش کنند. اما یک نگاه نزدیک اغلب نشان می‌دهد که چنین چاپی صرفاً سطحی است و شما را به سمت تقلبی سوق می‌دهد.

راهای تشخیص دلار و یرو تقلبی

5. واتر مارک

ویژگی امنیتی بعدی برای جستجو، واتر مارک است. در بسیاری از اسکناس‌های جدید، واتر مارک در واقع یک چهره سه بعدی در اسکناس می‌باشد. در برخی موارد، این فقط یک نقطه بیضی است. چندین چیز را در هنگام بررسی واتر مارک در اسکناس باید در نظر بگیرید:

  • واتر مارک باید تنها زمانی قابل مشاهده باشد که آن را در نور نگه دارید.
  • واتر مارک باید در سمت راست اسکناس باشد.
  • اگر واتر مارک یک چهره باشد، آن باید دقیقاً با چهره در اسکناس مطابقت داشته باشد (گاهی اوقات در اسکناس‌ها تقلبی چهره و واتر مارک مطابقت ندارند، زیرا پایین‌تر چاپ می‌شود.
  • اگر هیچ واتر مارک در نور دیده نشود، این اسکناس به احتمال زیاد جعلی است.

راهای تشخیص دلار و یورو تقلبی
6. نخ امنیتی

نخ امنیتی یکی از شاخص‌های متمایز امنیتی در اسکناس معتبر است.

اگر شما هر اسکناسی را در نور نگه دارید، یک نخ امنیتی خواهید دید. تست نهایی این است که لایحه را در نور UV ی قرار دهید و نخ امنیتی را مشاهده نمایید. این اقدام امنیتی اضافی برای ایجاد یک راه سریع تشخیص اسکناس تقلبی می‌باشد. در اینجا محل و رنگ نخ امنیتی بر روی اسکناس‌های مختلف آمده است:

  • ۵ دلاری – سمت راست. در زیر نور UV به رنگ آبی
  • ۱۰ دلاری – سمت راست. در زیر اشعه ماوراء بنفش به رنگ نارنجی
  • ۲۰ دلاری – سمت چپ. در زیر اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز
  • ۵۰ دلاری – در وسط. در زیر اشعه ماوراء بنفش به رنگ زرد
  • ۱۰۰ دلاری – در سمت چپ. زیر نور اشعه ماوراء بنفش به رنگ صورتی

راهای تشخیص دلار و یورو تقلبی

۷.نوارامنیتی (فقط برای ۱۰۰ دلار جدید)

اسکناس ۱۰۰ دلار چاپ شده دارای یک ویژگی امنیتی اضافی است. یک نوار امنیتی آبی سه بعدی قابل مشاهده در وسط اسکناس است.

۸. شماره سریال چاپ باید با  شماره سریال و سال چاپ  مطابقت داشته باشد.

آخرین چیزی که برای چک کردن اسکناس، این است که مطمئن شوید شماره سریال مطابق با شماره سریال و سال چاپ شد بر روی اسکناس باشد. هر اسکناس یک شماره سریال دارد که مربوط به سالی خاص است. فقط مطمئن شوید که حرف چاپ شده در ابتدای شماره سریال با سال مربوطه و بالعکس مطابقت داشته باشد.

راههای تشخیص دلار یا یورو تقلبی

  1. E = 2004
  2. G = 2004A
  3. I = 2006
  4. J = 2009
  5. L = 2009A 

نحوه تشخیص یورو جعلی

هر اسکناس ارز رایج کشورهای مختلف دارای ویژگی‌هایی منحصر به فرد است که در اولین نگاه یا با کمی دقت قابل تشخیص است. اگر این نکات کلی در اسکناس موجود نباشد به طور قطع باید به جعلی بودن آن شک کرد.

راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

۱. رنگ و ظاهر اسکناس یورو اصل

اسکناس‌های یورو در ارقام ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ موجود و رایج هستند؛ پس اگر یک اسکناس ۱۵ یورویی به دست شما رسید آن را نپذیرید. هر اسکناس یورو رنگ و تصویر مخصوص به خود را دارد.

  • اسکناس ۵ یورو تصویری از معماری کلاسیک و رنگ غالب خاکستری دارد.
  • اسکناس ۱۰ یورو تصویری از معماری رومی و رنگ غالب قرمز دارد.
  • اسکناس ۲۰ یورو تصویری از معماری گوتیک و رنگ غالب آبی دارد.
  • اسکناس ۵۰ یورو تصویری از معماری رنسانس و رنگ غالب نارنجی دارد.
  • اسکناس ۱۰۰ یورو تصویری از معماری باروک و روکوکو با رنگ غالب سبز دارد.
  • اسکناس ۲۰۰ یورو تصویری از معماری آهن و شیشه و رنگ غالب زرد قهوه‌ای دارد.
  • اسکناس ۵۰۰ یورو تصویری از معماری مدرن و رنگ غالب صورتی دارد.

 ۲. ابعاد اسکناس یورو

برخلاف اسکناس‌های دلار که همگی در یک اندازه چاپ می‌شوند، اسکناس‌های یورو ابعاد متفاوتی دارند. این تفاوت هم جلوی جعل را می‌گیرد و مزیت اصلی آن تشخیص آسان‌تر تفاوت در ارقام اسکناس‌ها است. ابعاد اسکناس‌های یورو اصلی:

  • ۵ یورو = ۱۲۰ * ۶۲ میلی‌متر
  • ۱۰ یورو = ۱۲۷ * ۶۷ میلی‌متر
  • ۲۰ یورو = ۱۳۳ * ۷۲ میلی‌متر
  • ۵۰ یورو = ۱۴۰ * ۷۷ میلی‌متر
  • ۱۰۰ یورو = ۱۴۷ * ۸۲ میلی‌متر
  • ۲۰۰ یورو = ۱۵۳ * ۸۲ میلی‌متر
  • ۵۰۰ یورو = ۱۶۰ * ۸۲ میلی‌متر

 ۳. جنس کاغذ اسکناس یورو

اسکناس‌های یورو از جنس کتان هستند که باعث دوام بیشتر و همین طور جنس متمایز می‌شود. با لمس اسکناس یورو متوجه می‌شوید که بافت آن با کاغذ متفاوت است و استحکام بیشتری دارد. اگر نقش‌های روی اسکناس را لمس کنید به راحتی متوجه برجسته بودن بعضی نقوش می‌شوید. اسکناس یورو تقلبی به طور معمول بافتی نرم و صاف دارند.

راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

۴. سری جدید اسکناس‌های یورو معروف به سری اروپا

بانک مرکزی چند سالی است که سری جدید اسکناس یورو معروف به سری اروپا را چاپ و توزیع می‌کند. در سری جدید اسکناس‌ها ویژگی‌های ضد تقلب بیشتری افزوده شده است. از مهم‌ترین تفاوت‌ها در سری جدید اضافه شدن واترمارک مجسمه اسطوره یونان باستان اروپا است. اگر اسکناس را به سمت نور بگیرید، واترمارک پرتره اروپا نمایان می‌شود. به علاوه در نوار امنیتی نقره‌ای اسکناس هم همین پرتره قابل مشاهده است.

نکات جزیی در تشخیص اسکناس یورو تقلبی

به جز موارد اساسی که در ابتدا باید به آن‌ها در تشخیص اسکناس یورو تقلبی توجه کرد، موارد دیگری از ویژگی‌های امنیتی وجود دارد که نیاز به دقت بیشتر یا ابزارهایی مثل ذره بین، لامپ فرابنفش یا زیر قرمز دارند؛ جعل کردن این نکات جزیی که در ادامه آمده است نسبت به موارد کلی کار دشواری است.

 راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

۱. واترمارک‌ها

همه اسکناس‌های یورو واترمارک مخصوص به خود را دارند که در گوشه چپ روی اسکناس قرار دارد. این واترمارک تصویر همان سبک معماری است و در بافت اسکناس چاپ شده است. برای تشخیص اسکناس یورو تقلبی کافی است آن را به سمت نور بگیرید تا واترمارک مشاهده شود. در اسکناس‌های جعلی تصویر واترمارک یا موجود نیست یا روی اسکناس چاپ شده و واضح نیست.

 راههای تخیص دلار و یورو تقلبی

۲. به هولوگرام دقت کنید

با وجود هولوگرام، تشخیص اسکناس یورو تقلبی کار آسانی است. وابسته به رقم اسکناس، این هولوگرام به شکل نوار یا یک چند ضلعی در اسکناس قابل مشاهده است. در اسکناس یورو با تغییر زاویه دید رنگ هولوگرام تغییر می‌کند. در اسکناس‌های جعلی یورو هولوگرام چاپی تغییر رنگ نمی‌دهد و یک تصویر ثابت است.

راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

۳. نخ امنیتی اسکناس‌های یورو

همه انواع اسکناس‌های یورو نوار عمودی دارند که درون بافت اسکناس است و چند ویژگی امنیتی مختلف را در خود دارد. اول این که در جلوی نور رنگی تیره و متمایز دارد. دوم این که قسمت نوار دارای حروف یا ارقام مربوط به اسکناس است. در سری جدید علامت یورو (€) به صورت ریزنویسه چاپ شده است. در اسکناس جعلی این ریز نویسه‌ها یا وجود ندارند یا ابعاد بزرگ‌تر و تاری دارند.

۴. به تغییر رنگ دقت کنید

در کنار هولوگرام که گفته شد، اسکناس یورو دارای عناصر دیگری است که با تغییر زاویه دید و کج کردن اسکناس مقابل چشم تغییر رنگ می‌دهند. در اسکناس‌های ۵۰ یورو و بالاتر رقم اسکناس مقابل نور از صورتی به سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد؛ البته رنگ‌ها وابسته به نوع اسکناس متفاوت هستند.


راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی

۵. چاپ میکرو

چاپ میکرو یعنی نویسه یا اشکالی که در ابعاد میکرو در اسکناس چاپ شده‌اند برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند؛ باید با ذره بین آن‌ها را ببینید. این تکنیک چاپ جعل و چاپ اسکناس تقلبی یورو را دشوار می‌کند. اگر بدون ذره بین به اسکناس نگاه کنید این نویسه‌ها به‌صورت خطوط باریکی دیده می‌شوند اما با ذره بین اشکال یا کلماتی مانند (EURO) یا ستاره قابل دیدن است.

 ۶. ویژگی‌هایی که فقط زیر نور فرابنفش یا زیر قرمز دیده می‌شوند

همان طور که گفته شد در تشخیص اسکناس یورو تقلبی گرفتن آن جلوی نور چندین ویژگی امنیتی را نمایان می‌کند اما اگر به این سطح هم راضی نبودید با قرار دادن اسکناس زیر نور فرابنفش یا زیر قرمز چند ویژگی دیگر را هم به شما نشان خواهد داد. اسکناس یورو واقعی سری قدیم زیر فرابنفش نور را بازتاب نمی‌کند یا درخششی ندارد اما در سری جدید معروف به اروپا سه رنگ زیر فرابنفش منعکس می‌شود که وابسته به رقم اسکناس متفاوت است. در زیر نور زیر قرمز، فقط گوشه راست روی اسکناس که شامل یک تصویر معماری و هولوگرام است قابل مشاهده خواهد ماند. اسکناس یورو تقلبی زیر نور فرابنفش بازتابی روشن دارد که جعلی بودن واترمارک و نوار امنیتی را لو می‌دهد. تمامی این موارد بخشی از راه‌های تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی بود که برای آگاهی و جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو در اختیار شما قرار داده شد. اما بهتر است برای خرید دلار و یورو از صرافی‌های مجاز استفاده کنید تا افرادی که آگاهی کاملی از آنها نداریم. امیدوارم این مطالب به اطلاعات شما افزوده باشد.

1 نظر
  1. kelideservat می گوید

    مفید بود !
    با سپاس از سایت خوب تان !

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.